NILAI TANAH

Emas berkata pada tanah
“cuba kau lihat pada diri kau tanah, suram dan lemah… Adakah kau memiliki cahaya berkilau seperti aku emas? Apakah kau berharga seperti aku? “

Tanah menggelengkan kepala dan menjawab
” Aku tanah boleh menumbuhkan buah dan bunga, boleh menumbuhkan rumput dan pohon, boleh menumbuhkan tanaman dan banyak lagi.. Boleh kau emas buat semua itu? ” Emas terdiam seribu bahasa..!!

Dalam hidup ni ada ramai yg seperti emas… Berharga, menyilau tapi tidak beri manfaat pada orang lain.. Berjaya dalam karier, mempunyai rupa paras yg cantik, tapi susah untuk ambil berat dan membantu orang lain…

Ada juga yang seperti tanah… Biasa sahaja tapi suka membantu orang lain tak kira siapa pun…

Maknanya kehidupan bukan bergantung pada berapa bernilainya diri kita… Tetapi berapa manfaat yg kita beri pada orang lain dan masyarakat… 😊

– Kita tidak sempurna

– Hidup saling melengkapi.

Motivasi

– rahimhartanah

– InformasiHartanah

Bina Rumah Atas Tanah Sendiri

Panduan Lengkap :

Kalau nak miliki rumah yang unik dan berbeza dari orang lain, bolehlah baca panduan ni dan mengambil peluang untuk bina rumah atas tanah sendiri!

Ada beberapa pilihan dalam memiliki hartanah termasuklah beli rumah baru, beli rumah sub-sale, ataupun beli rumah lelong.

Apa persamaan antara ketiga-tiga kategori di atas? Jawapannya, kesemuanya adalah rumah yang dibina oleh pemaju.

Tapi kalau anda ada tanah sendiri, ada satu lagi alternatif yang anda boleh pertimbangkan: bina rumah sendiri.

Berbaloi ke tak nak bina rumah sendiri? Jom kita tengok baik buruknya berbanding rumah baru:

Kelebihan Bina rumah atas tanah sendiri

  • Boleh pilih reka bentuk mengikut cita rasa anda.
    Boleh tentukan susun atur dan berapa banyak bilik yang anda mahu.
    Boleh pilih hiasan dan kelengkapan dalaman, mengikut kemahuan dan kehendak anda (reka bentuk dapur, dsb).

Kelebihan Beli rumah baru, sub-sale, ataupun lelong.

  • Kalau anda guna ejen, segala urusan teknikal akan diuruskan oleh ejen tersebut.
    Anda boleh pilih kawasan yang dekat dengan kemudahan awam.
    Menjimatkan masa, tak perlu proses menunggu yang lama untuk mendapatkan kelulusan bagi membina rumah. Bagi rumah baru, tempoh binaan bergantung kepada perjanjian dengan pihak pemaju.

Kekurangan Bina rumah atas tanah sendiri.

  • Bina rumah atas tanah sendiri
    Banyak proses teknikal (memohon kelulusan pelan, mendapatkan quotation daripada kontraktor) yang perlu anda uruskan.
    Proses mendapatkan kelulusan boleh memakan banyak masa.
    Dalam proses pembinaan, mungkin akan ada perubahan atau masalah yang memerlukan kos tambahan yang besar.
    Kemudahan awam bergantung kepada lokasi tanah anda.
    Ada risiko ditipu kontraktor yang tidak bertauliah, jika tidak berhati-hati.

Kekurangan Beli rumah baru, sub-sale, ataupun lelong
Bagi rumah baru, ada risiko pembangunan terbengkalai

  • Bagi rumah baru, ada risiko pembangunan terbengkalai jika pemaju gulung tikar.
    Bagi rumah sub-sale dan rumah lelong, ada risiko anda kena bayar kos pembaikan yang tinggi.
    Bagi rumah lelong, anda mungkin kena cuba berpuluh-puluh kali baru menang bidaan pada harga berpatutan.

Bila dah teliti kebaikan dan keburukan ni, dan anda masih lagi nak buat rumah sendiri, boleh ikut langkah-langkah di bawah.

1 Langkah 1: Sediakan Bajet Untuk Pembinaan Rumah.

• Tak kisahlah rumah baru atau rumah sendiri, perkara paling penting sekali adalah tengok bajet dahulu.

Ini cara ringkas kalau anda nak tengok samada anda mampu ke tak untuk dapatkan pinjaman perumahan:

Ambil gaji bulanan anda dan tolak semua komitmen.
Dengan jumlah yang tinggal tadi, tentukan berapa bayaran maksimum yang anda mampu bayar tiap-tiap bulan.
Pastikan anda masih ada duit lebih untuk makan pakai apa semua, dan pastikan anda bersedia kalau ada apa-apa kecemasan.


Ada beberapa faktor penting yang akan mempengaruhi kos anda, iaitu:

Saiz rumah
Kualiti bahan binaan
Struktur dan reka bentuk rumah
Jadi pastikan anda buat perancangan dengan teliti. Ingat, mungkin anda boleh tunggu kalau rumah siap lambat, tapi pinjaman perumahan kena juga bayar tiap-tiap bulan!

2 Langkah 2: Semak Status Hak Milik Tanah

• tanah perlulah dinyatakan sebagai “bangunan”, dengan nama anda sebagai pemilik tanah.

Macam mana pula dengan tanah bagi kategori “pertanian”, boleh tak saya bina rumah sendiri?

Bagi tanah dengan kategori “pertanian”, anda boleh memohon daripada majlis daerah untuk menukarkan kategori tersebut kepada “bangunan”.

Tapi sebelum tu, tanya pihak bank dulu, sebab kebanyakan polisi mewajibkan tanah tersebut dalam kategori “bangunan”, tak kiralah sama ada majlis daerah meluluskan permohonan anda atau tidak.

Pastikan Arkitek yang berdaftar dengan JKR

3 Langkah 3: Pastikan Anda Lantik Pasukan Yang Bertauliah.

• Sekarang tiba masanya untuk anda melantik:

Arkitek dan juru ukur
Kontraktor
Peguam untuk menguruskan kontrak perjanjian antara anda dengan kontraktor
Pada fasa ini, kontraktor bertanggungjawab untuk:

Reka bentuk berdasarkan bajet, kualiti, dan tempoh yang dipersetujui.
Menyediakan pelan lukisan rumah yang sesuai untuk dihantar kepada pihak berkuasa untuk mendapatkan permit rumah.
Bila rumah siap dibina, arkitek akan mengeluarkan “Certificate of Completion and Compliance” (CCC) yang menandakan rumah tersebut selamat untuk didiami.
Antara tugas juru ukur adalah untuk membantu mengukur keluasan sempadan rumah dan menjalankan kerja-kerja mengukur tanah yang lain.

Anda boleh dapatkan senarai arkitek yang berdaftar dengan JKR, di sini.

Harus diingat, ada tempoh masa menunggu untuk anda mendapatkan kelulusan pelan daripada pihak berkuasa.

4 Langkah 4: Sediakan Perjanjian Membina Rumah

• Seterusnya, anda perlu mendapatkan quotation (sebut harga) daripada kontraktor.

Sebut harga akan digunakan untuk menghantar permohonan pembiayaan anda kepada LPPSA (jika anda guna pinjaman perumahan kerajaan) atau kepada bank untuk menilai pinjaman yang anda layak.

Pastikan anda melantik kontraktor dan peguam bertauliah untuk selesaikan kerja. Semak kelulusan dan latar belakang mereka terlebih dahulu!

Sebenarnya ada banyak kes di mana pengguna tertipu dengan kontraktor. Pada 2016, kes macam ni merupakan aduan kedua tertinggi yang direkodkan NCCC (Pusat Perkhidmatan Aduan Nasional)

Anda boleh semak sama ada kontraktor tersebut berdaftar atau tidak di laman web SSM. Anda juga boleh dapatkan maklumat lanjut mengenai kontraktor tersebut di laman web CIDB.

Buat tinjauan sebut harga terlebih dahulu, supaya anda boleh bandingkan harga apa yang sesuai dengan bajet anda menggunakan bahan binaan yang berkualiti.

Kemudian, tibalah masa untuk mencari peguam yang bertanggungjawab untuk:

Memastikan perjanjian membina rumah antara anda dengan kontraktor sah di sisi undang-undang.
Menguruskan permohonan pinjaman yang melibatkan aspek undang-undang.
Menguruskan proses tuntutan wang daripada pihak kontraktor berdasarkan perkembangan projek binaan yang telah dijalankan.
Jika anda tidak teliti dalam membuat surat perjanjian membina rumah, mungkin akan ada masalah di kemudian hari.

Sebagai contoh, sekiranya kontraktor membiarkan projek terbengkalai, anda tidak ada sebarang bukti yang kukuh untuk membuat aduan sekiranya ia tidak dinyatakan oleh perjanjian membina rumah.

5 Langkah 5: Proses Penilaian.

• Setelah pelan rumah diluluskan dan perjanjian membina rumah ditandatangani, bank dan LPPSA akan menjalankan penilaian sebelum meluluskan pinjaman.

Pemberi pinjaman akan membuat perbandingan daripada aspek keluasan rumah, lokasi, dan beberapa faktor lain.

6 Langkah 6: Kini Proses Pembinaan Bermula!

• Sepanjang proses pembinaan, jangan lupa untuk memantau perkembangan kerja kontraktor.

Pastikan anda simpan segala resit yang dikeluarkan kontraktor. Anda juga perlu selalu menghubungi peguam anda bagi melancarkan urusan tuntutan wang dengan kontraktor berdasarkan perkembangan kerja.

Jika ada apa-apa masalah dengan prestasi kontraktor, anda boleh membuat aduan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di bawah Seksyen 53, Akta Perlindungan Pengguna.

7 Langkah 7: Dapatkan Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC)

• Setelah rumah siap, Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) diperlukan untuk menandakan yang rumah tersebut selamat didiami.

CCC hanya akan diluluskan sekiranya:

Syarat yang dikenakan oleh PBT dipatuhi.
Borang-borang yang berkaitan diisi dengan lengkap.
Semua perkhidmatan utama disediakan termasuklah air, elektrik, sistem pembetungan, beberapa khidmat lain.
Principal Submitting Person (PSP) mengakui bahawa sepanjang dia mengawasi pembinaan ini, dia mengakui bangunan ini telah disiapkan dan pelan telah diluluskan.

8 Langkah 8: Pembayaran cukai dan insurans

• Setalah rumah siap, ada beberapa pembayaran yang perlu anda jelaskan:

Cukai pintu dan tanah
Insurans kebakaran
Rumah dah siap, kunci dah dapat, cukai dah bayar. Sekarang, barulah boleh tarik nafas lega.

Kami harap perkongsian artikel ini akan membantu anda dalam membina rumah impian yang dah lama diidamkan. Selamat berjaya!

  • Artikel asal dari PropertyGuru : 6 April 2020

Artikel Asal : https://www.propertyguru.com.my/property-guides/panduan-lengkap-bina-rumah-atas-tanah-sendiri-24200

– Semoga bermanfaat.

Urusan Jual Beli Tanah?

Ada beberapa proses yang penting.

URUSAN  BELI TANAH  SECARA TUNAI 
PANDUAN URUSAN  BELI TANAH  SECARA TUNAI

  1. Anda perlu pastikan tanah tersebut mempunyai geran asal.Jika anda gagal melihat geran asal. Jangan buat sebarang bayaran.
    2.Untuk tujuan melindungi pihak anda, lantik la peguam hartanah yang berpengalaman.
  2. Cara pembayaran paling selamat adalah melalui peguam sebagai stakeholder

PROSEDUR BELI TANAH  SECARA TUNAI
i) PROSEDUR PENYAKSIAN
Prosedur ini adalah pembeli dan penjual bersama-sama mengisi borang pindah milik iaitu Borang 14A Kanun Tanah Negara (PINDAHMILIK TANAH, BAHAGIAN ATAU PAJAKAN). Prosedur penyaksian boleh dilakukan di hadapan peguam atau pentadbir tanah. Untuk makluman, jika  geran berstatus Tanah Simpanan atau Rezab Melayu, penyaksian mestilah di hadapan pentadbir tanah.
Selepas prosedur ini, pembeli akan dapat beberapa dokumen penting seperti geran asal , pelan ukur yang mesti kena ada sekali dengan geran, borang 14A, dan resit pembayaran cukai tanah.
Jangan lupa Borang Permohonan Taksiran Pindah Milik Harta Tanah (Borang PDS 15) untuk ditandatangani oleh penjual dan pembeli untuk memudahkan urusan di LHDN.

DOKUMEN BAGI PROSEDUR PENYAKSIAN

▪︎Kad Pengenalan PENJUAL dan PEMBELI

▪︎Geran hakmilik yang ASAL

▪︎Borang 14A (Wajib diisi dengan PEN DAKWAH BASAH HITAM atau DITAIP sahaja)

▪︎Sila bawa Sijil Kelahiran Asal jika melibatkan tanah rezab Melayu

▪︎Lampirkan Surat Pemegang Amanah jika berkaitan

▪︎Lampirkan Surat Kebenaran Pindah Milik/Gadaian jika geran tercatat Sekatan-sekatan Kepentingan / Kaveat

▪︎(Surat kebenaran dari pejabat tanah mengata kan pemohonan urusan jual beli tanah di luluskan oleh pengarah ) kalau surat ni hilang anda di haruskan buat laporan polis kerana ni antara dokumen penting untuk proses tukar nama.
 
▪︎Kalau semua ada, selepas isi, disemak dan semuanya betul, Borang 14A tersebut akan ditandatangani oleh semua penjual, pembeli dan peguam/pentadbir tanah.

(ii) PROSEDUR TAKSIRAN DUTI SETEM LHDN
Prosedur ini  kedua mengambil masa biasanya dua minggu untuk diselesaikan. Borang Permohonan Taksiran Pindah Milik Harta Tanah (Borang PDS 15) ini boleh diserahkan oleh sesiapa sahaja atau wakil ke pejabat LHDN.

DOKUMEN BAGI PROSEDUR TAKSIRAN DUTI SETEM LHDN

▪︎Borang PDS 15 yang diisi dan ditandatangani pembeli/penerima dan penjual/pemberi (Pastikan alamat pembeli/penerima betul kerana surat taksiran LHDN akan dihantar ke alamat tersebut)

▪︎Salinan Borang 14A

▪︎Salinan geran

▪︎Salinan kad pengenalan semua pembeli/penjual

▪︎Selepas penyerahan dokumen, anda kena tunggu surat Notis Taksiran Pindah Milik Harta Tanah yang akan menyatakan jumlah duit setem yang perlu dijelas. Biasanya surat ini akan sampai dalam tempoh dua minggu selepas penyerahan dokumen.
Anda boleh semak status taksiran hartanah secara online di laman web Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta dengan menggunakan no. Adjudikasi atau nombor kad pengenalan.


Untuk panduan, berikut adalah nilai taksiran peratusan duti setem :
RM 100,000 pertama = 1%
RM 100,001 hingga 500,000  = 2%
RM 500,001 dan selebihnya  = 3%
 
Setelah menerima surat notis taksiran, anda hendaklah membayar duti setem di pejabat LHDN dalam tempoh 30 hari. Anda juga boleh membayar secara online dan mencetak Sijil Setem untuk diberikan kepada pejabat tanah.
 
Untuk peringatan anda, jika  lewat membuat bayaran , anda akan dikenakan penalti di bawah Seksyen 47A, Akta Setem 1949 sebanyak RM25.00 atau 5% daripada nilai duti, yang mana lebih tinggi jika disetemkan dalam tempoh 3 bulan selepas tempoh masa untuk setem.

Penalti akan bertambah sekali ganda jika dibuat selepas tempoh 3 bulan tetapi sebelum 6 bulan daripada masa tersebut. Jika selepas 6 bulan penalti akan bertambah sekali ganda lagi. .
 
(iii) PROSEDUR PENDAFTARAN/GERAN 
Proses ini dibuat di pejabat tanah atau pejabat pendaftar di mana hak milik hartanah tersebut dikeluarkan. Ia melibatkan penyerahan dokumen-dokumen berkaitan kepada pihak pejabat tanah sebelum geran baru/perubahan dikeluarkan/dibuat. Dokumen boleh diserahkan oleh pembeli atau wakil.

DOKUMEN BAGI PROSEDUR PENDAFTARAN/GERAN 

▪︎Borang 14A asal

▪︎Hakmilik/Geran asal

▪︎Sijil Setem LHDN

▪︎Notis Taksiran LHDN asal

▪︎Salinan Kad Pengenalan depan dan belakang penjual/pemberi

▪︎Salinan Kad Pengenalan depan dan belakang pembeli/penerima

▪︎Salinan resit/bil Cukai Tanah Tahun Semasa

▪︎Salinan resit/bil Cukai Taksiran (Pintu) Tahun Semasa atau surat/resit pengesahan Majlis Bandaran

▪︎Cukai Tanah Tahun Semasa boleh disemak di pejabat tanah.
Cukai Cukai Taksiran (Pintu) Tahun Semasa pula boleh diambil di Majlis Bandaran.
Jika hartanah tersebut belum dikenakan cukai pintu, sila dapatkan surat pengesahan tersebut daripada Majlis Bandaran.
Sekiranya pindah milik melibatkan hartanah tertentu atau individu khas, beberapa dokumen tambahan perlu disertakan, iaitu :

▪︎Sijil Kelahiran Pembeli/Penerima – jika melibatkan Tanah Rezab Melayu

▪︎Surat Pemegang Amanah – jika melibatkan bahagian tanah tidak mencukupi atau penerima tidak cukup umur

▪︎Salinan Surat Kuasa Wakil dan berdaftar di pejabat tanah – jika melibatkan kuasa tertentu

▪︎Surat Kebenaran Pihak Berkuasa Negeri – jika melibatkan pihak berkuasa negeri seperti pembelian rumah kos rendah

▪︎Surat Kebenaran Pemegang Gadaian – jika melibatkan hartanah yang masih digadai

▪︎Surat Kebenaran Pemegang Kaveat – jika melibatkan hartanah yang ada sekatan kaveat

▪︎Salinan Surat Nikah/Daftar Perkahwinan – jika pindah milik melibatkan suami isteri

▪︎Salinan Sijil Kelahiran – jika pindah milik melibatkan anak-beranak/adik-beradik

▪︎Jika pindakmilik melibatkan hartanah syarikat – lebih banyak dokumen disediakan melibatkan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

▪︎Jika pindakmilik melibatkan pertubuhan – lebih banyak dokumen disediakan melibatkan carian Pendaftar Pertubuhan (ROS), senarai AJK, Akta Perlembagaan pertubuhan serta minit mesyuarat berkaitan.

 
▪︎Setelah dokumen lengkap, anda perlu membuat bayaran pendaftaran. Berikut adalah contoh bayaran pendaftaran untuk negeri Selangor :


Nilai Taksiran
Tidak melebihi RM50,000 = RM50
RM50,001 – RM200,000 = RM200.00
RM200,001 – RM500,000 = RM 400.00
RM500,000 – RM1,000,000 = RM500.00
Melebihi RM1,000,000 = RM1,500.00
 
Perlu diingatkan penyerahan semua dokumen dalam prosedur  ketiga ini hendaklah dilakukan dalam tempoh 3 BULAN DARI TEMPOH PENYAKSIAN BORANG 14A. Sebab itulah proses pada langkah kedua (duti setem) perlu dilakukan segera.
Jika penyerahan dokumen dalam proses ketiga ini dilakukan selepas 3 bulan dari tempoh penyaksian, anda akan dikenakan penalti SEKALI GANDA daripada nilai bayaran pendaftaran pindak milik di atas.
 
Selepas selesai urusan pembayaran pendaftaran, anda diberi resit dan penyata perserahan pejabat tanah. Dalam tempoh 3 hingga 7 hari, hakmilik atau geran baru akan dikeluarkan. Anda perlu membawa Penyata Perserahan untuk mengutip geran .
Untuk peringatan, anda akan di denda pungutan lewat kecuali Hakmilik Strata  jika tidak menuntut geran dalam tempoh 7 hari bekerja selepas tarikh pendaftaran pindahmilik.

KEBAIKAN URUSAN  BELI TANAH  SECARA TUNAI

  1. Urusan lebih cepat dan mudah.
    2.Berpeluang untuk dapatkan harga tanah yang lebih murah jika pandai berbincang dengan penjual
    3.Berpeluang untuk belajar sendiri proses jual beli tanah
    KELEMAHAN URUSAN BELI TANAH SECARA TUNAI
    1.Risiko kerugian wang tunai sekiranya berlaku penipuan
    2.Proses lambat sekiranya anda kurang ilmu tentang urusan beli tanah secara tunai
    3.Kepentingan anda tidak dilindungi sepenuhnya sekiranya tidak melantik peguam hartanah.
    Untuk maklumat lebih lanjut, layari : https://ptg.selangor.gov.my/

Rujukan Artikel : URUSAN BELI TANAH – kekandamemey – Semoga memberikan manfaat kepada semua.