Categories
Artikel KNOWLEDGE LESSON

TERMS IN PROPERTIES

Real estate Terms & Translation in BM for your reference.


1. WTB- want to Buy/ Hendak beli

2. WTS – want to sell/Hendak menjual
3. SFT – square feet/ Kaki per segi
4. MOT – Memorandum of transfer
5. PSF – per square feet/Kaki persegi
6. B/UP – Built Up Area/ Kawasan bina
7. ONO – on nearest offer/harga tawaran terdekat
8. LOF – letter of offer/Surat tawaran

9. NEG – Negotiable/harga berunding

10. WTR~ Want to Rent (Utk Menyewa)
11. WTL~ Want to Let (Utk diSewa)
12. Landed~ hartanah atas tanah VS Non-Landed (flat/apartment /condo dll)
13- Strata Title~ Hakmilik Strata. Hakmilik yg dikeluarkan utk setiap unit/pecahan di bangunan yg 2 tingkat atau lebih.
14- FH~ Freehold / Pegangan selamanya.
15- LH~ Leasehold / Pajakan
16- MR~ Malay Reserve
17- JV- Joint Venture
18- LA~ Land area / Keluasan Tanah

19- Master title – Geran Besar

     – IndividualTitle ~ Geran Individu

20- ROI~ Return of Investment.
21. BR~ Base Rate. Kadar interest atau caj bank menggantikan BLR. Berdasarkan COF (cost of fund) & SRR (Statutory Reserved Requirement)
22.BLR~ Base Lending Rate. Berdasarkan OPR (Overnight Policy Rate)
23.Lock in period~ tempoh tertentu yg dikenakan oleh pihak bank utk elak peminjam buat settlement awal. Antara 3-5thn biasanya.
24.;Yield~ hasil. Biasa kira jumlah sewa bulanan x 12bln dibahagi dgn kos property x 100%. Paling baik ROI sama atau lebih kadar % bank. 5% ke atas.
25.Capital Appreciation~ peningkatan harga hartanah pd masa hadapan.  Untung itu juga disebut capital gain

26.Sinking fund ~ Wang simpanan ini utk tujuan membayar kerosakan atau pengubaisuaian bangunan Oleh JMB masa ke semasa

27. Maintenance Fee – Yuran kutipan ini di gunakan untuk penyelengaraan bangunan dan common property oleh JMB seharian

28. SOHO, SOFO & SOVO~ Small Office Home Office, Flexible Office, Versatile Office.
29. Caveat~ Sekatan @ halangan. Kaveat pendaftar, persendirian, Lien & Amanah.

30.RPGT~ Real Property Gain Tax (Cukai Keuntungan Harta Tanah – CKHT)

31.DSR~ Debt Service Ratio / kadar menentukan loan pembeli boleh lulus

32.Flipping~ aktiviti menjual kembali hartanah dlm kadar cepat
33. MOF~ Margin of Financing
34. MLTA~ Mortgage Level Term Assurance
35.MRTA~ Mortgage Reducing Term Assurance
36.MV~ Market Value (Nilai pasaran)
36. Fair Value~ Harga yg adil untuk hartanah
37. Asking Price~ harga Penawaran
38. JMB~ Joint Management Body (Badan Pengurusan Bersama)

39. . NLC ~ National Land Code

40. Consent~ Kebenaran dari Pejabat Tadbir Tanah /SUK (Setiausaha Krjn Negeri) dll.
41. Deed of Mutual Covenant (DMC) ~ dokumen Perjanjian antara pembeli hartanah strata dgn Pemaju Yang tertakluk undang undang 

42. S&P/SPA~ Sale & Purchase Agreement/Perjanjian Jualbeli.

Categories
For Sale PERAK THE SPACE

THE SPACE

Looking for affordable warehouse/distribution center to buy in Ipoh ?
.
Contact us .. admin@rahimhartanah.net

30 FEET heights.

Comfortable Storage SPACE and office SPACE upper floor.

More SPACE you have. More STORAGE you keep. More ORDER to serve. More MONEY Coming.

From RM400K++ meaning estimate around RM2K++ Monthly Only.

Plus All Fee’s Related .. Support by developer.

Do you saw one of your Biz Type here ?

Extra SPACE !!! For Your eCommerce Biz Logistics.

the SPACE ready for biz.

Time for your decide ?

New idea equal to eCommerce requirements.

The SPACE . near IPOH , PERAK

Categories
SELANGOR SUBSALE

Terrace 2sty for Sale 4r3b , Kajang, Selangor

Asking Price :

RM 600,000.00

Location:

TAMAN HARMONI BANDAR TEKNOLOGI KAJANG, KAJANG, SELANGOR,

FULLY RENOVATED AND EXTENDED DOUBLE STOREY TERRACE
at TAMAN HARMONI, KAJANG.

Asking Price RM600,000 [NEGO]

[near to Bandar Teknology Kajang]

[Property Details]
– Double Storey Terrace [Intermediate Unit]
– second unit to End Lot
– Size : 22 x 75
– Freehold [bumi Lot]
– 4 Bedrooms, 3 Bathrooms
– Parking space for 2 Cars
– 5 unit Airconds
– 2 Design Kitchen Cabinet for Wet and Dry Kitchen Area
– Car porch with Fully Tile
– Auto Gate
– Good condition, Well Maintained by owner,
– Renovated, Living Hall and Kitchen

[Property Nearby]
– Mydin Wholesale Hypermarket
– Billion Shopping Centre
– Restaurant, 24 hours Laundry and Shop Lot
– Primary and Secondary School
– Surau and Tadika
– Klinik Kesihatan Kajang and Hospital Kajang
– Near to Kajang 2
– Future Development Area
– New AEON Mall (2025)
– 10 minutes to Bangi and Kajang Town
– 20 minutes to Putrajaya and IOI City Mall
– 10 minutes to MRT and Komuter Station

[Property Accessibility]
– Direct ACCESS to Bangi from Kajang Tropicana exit
– SILK, LEKAS, SKVE and PLUS Highway

Asking Price RM600,000 [NEGO]

Contact me for property viewing session:

RAHIM HELMEE AWANG (REN 32649)
+6011-11990073
MEDINA PROPERTIES (E (3) 1582)Interested ? Whatsapp me now!

https://rahimhartanah.com/list/terrace-2sty-for-sale-4r3b-1400-sqft-freehold-at-taman-harmoni-bandar-teknologi-kajang-kajang-selangor-4599/

Categories
Motivation

NILAI TANAH

Emas berkata pada tanah
“cuba kau lihat pada diri kau tanah, suram dan lemah… Adakah kau memiliki cahaya berkilau seperti aku emas? Apakah kau berharga seperti aku? “

Tanah menggelengkan kepala dan menjawab
” Aku tanah boleh menumbuhkan buah dan bunga, boleh menumbuhkan rumput dan pohon, boleh menumbuhkan tanaman dan banyak lagi.. Boleh kau emas buat semua itu? ” Emas terdiam seribu bahasa..!!

Dalam hidup ni ada ramai yg seperti emas… Berharga, menyilau tapi tidak beri manfaat pada orang lain.. Berjaya dalam karier, mempunyai rupa paras yg cantik, tapi susah untuk ambil berat dan membantu orang lain…

Ada juga yang seperti tanah… Biasa sahaja tapi suka membantu orang lain tak kira siapa pun…

Maknanya kehidupan bukan bergantung pada berapa bernilainya diri kita… Tetapi berapa manfaat yg kita beri pada orang lain dan masyarakat… 😊

– Kita tidak sempurna

– Hidup saling melengkapi.

Motivasi

– rahimhartanah

– InformasiHartanah

Categories
Artikel News opr

OPR dikekalkan pada 1.75 peratus | Harian Metro

Kuala Lumpur: Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia (BNM) yang bermesyuarat hari ini, memutuskan untuk mengekalkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) pada 1.75 peratus, terendah sejak dilaksanakan pada 2004.

BNM dalam kenyataannya berkata, keadaan ekonomi global juga terus pulih dengan lebih banyak negara melaksanakan pengurangan langkah-langkah pembendungan pandemik Covid-19 serta sokongan dasar yang kukuh.

“Pembukaan semula kemudahan pengeluaran telah menyebabkan aktiviti perkilangan dan perdagangan disambung semula. Bagaimanapun, pemulihan dalam sektor perkhidmatan adalah lebih perlahan.

Bisnes HM
bisnes@hmetro.com.my

Berita penuh baca di link berikut

https://www.hmetro.com.my/bisnes/2020/09/619171/opr-dikekalkan-pada-175-peratus

Categories
Artikel opr

Cadangan Tindakan Semasa OPR turun

Semoga kepada yang belum memiliki rumah sendiri dan masih menyewa, ambil lah peluang ini, untuk berbuat demikian. Jika masih kurang faham, tatacara pemilikan rumah sendiri , boleh lah hubungi, mana2 Ejen Hartanah Berdaftar dengan LPPEH , yang anda kenali dan percayai.
Buat pra semakan kelayakan jumlah pinjaman yang sesuai dengan pendapatan anda serta yang sesuai dengan simpanan anda.
Mungkin juga anda ingin memiliki lebih daripada satu rumah, contohnya, satu untuk duduk sendiri, ataupun satu lagi untuk investment – samada untuk buat homestay , sewaan dan sebagainya.

Ataupun, mungkin anda ingin membeli rumah kedai, tingkat atas untuk tempat tinggal, dan tingkat bawah untuk ruang sewaan, ataupun , untuk anda berniaga.

Ataupun, mungkin juga anda ingin membeli rumah yang anda sewa sekarang ni, dari tuan rumah ?

Ada pelbagai kaedah, cara dan sebab musabab, samada anda ingin membeli rumah, jual rumah, sewaan, rumah kedai, ruang pejabat, kilang, tanah dan sebagainya.

Terpulang kepada anda. Andai kata anda ingin terus menyewa pun , tak der masalah. Kerana, ramai juga di kalangan kita, yang menjual aset kesayangan dan membuat keputusan untuk berpindah tinggal di kampung, atas alasan tekanan kewangan, terutamanya di situasi pendamik covid, serta kesan morratorium, yang tidak lama lagi akan tamat.

Sementara masih ada simpanan dan sedikit latarbelakang kewangan yang masih kukuh, buatlah apa2 keputusan yang rasional, yang terbaik dan berkesan.

Semoga, dipermudahkan segala urusan sahabat semua, saya doakan yang baik2 sahaja serta dilindungi selalu. Aamiin.

Klik link berikut untuk pandangan daripada Profesional.

https://www.hmetro.com.my/bisnes/2020/09/618238/penurunan-opr-rangsang-pelaburan

  • rahimhartanah.net
Categories
News opr

Penurunan OPR rangsang pelaburan | Harian Metro

PENURUNAN Kadar Dasar Semalaman atau OPR ditentukan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dilihat dapat merangsang pelaburan ke atas ekonomi.

Hal ini kerana penurunan OPR bermakna kadar faedah ke atas pinjaman pelaburan menjadi lebih murah.

Pakar ekonomi, Prof Madya Dr Mohd Yusof Saari berkata, OPR ditentukan BNM ini sebagai satu alat kawalan dasar kewangan oleh kerajaan ke atas turun naik ekonomi.

Untuk berita selanjutnya klik link berikut :

https://www.hmetro.com.my/bisnes/2020/09/618238/penurunan-opr-rangsang-pelaburan

– Rahimhartanah

– InformasiHartanah

Categories
ABOUTME Artikel REN

Property Agent

Ketahuilah Peranan Dan Cara-Cara Untuk Membezakan Perunding Hartanah (REN) Dengan Ejen Hartanah (REA)!

Perunding hartanah (REN) dan ejen hartanah (REA) ialah pakar-pakar profesional yang berkelayakan untuk bekerja dalam industri hartanah, dengan akreditasi berkenaan yang diperlukan.

Pasaran hartanah Malaysia mempunyai persekitaran yang terkawal, namun ia juga sangat kompetitif. Betul, ciri-ciri terkawal tu berasal daripada campur tangan kerajaan, tapi sifat kompetitif tu?

Ia berpunca daripada pakar-pakar profesional yang membentuk industri ini!

Jika anda lihat betul-betul, anda akan menyedari bahawa perunding hartanah (REN) adalah asas kepada kejayan industri ini.

Bacalah panduan kami di bawah ni tentang peranan dan tanggungjawab para profesional hartanah yang rajin ni.

Apakah Itu Perunding Hartanah (REN)?


Perunding hartanah ialah seorang ahli profesional yang berkelayakan untuk bekerja dalam industri hartanah dengan akreditasi berkenaan yang diperlukan.

Mereka mesti melebihi umur 18 tahun, dan mesti didaftarkan di bawah mana-mana satu firma hartanah yang berdaftar, sebagai pekerja sepenuh masa.

Seorang perunding hartanah (REN) hanya boleh bekerja dengan satu firma hartanah sahaja.

Para REN memperolehi akreditasi mereka dengan menyertai kursus dua hari yang dikenali sebagai ‘Sijil Perunding Hartanah’ (Negotiators’ Certificate).

Setelah firma hartanah dibekalkan dengan bukti penghabisan kursus peserta itu, firma itu boleh menghantarkan permohonan kepada Lembaga Penilai, Pentaksir, Ejen Harta Tanah Dan Pengurus Harta (LPPEH) untuk mendaftarkan mereka sebagai perunding hartanah (REN).

Tetapi Apakah Perbezaan Antara Mereka Dengan Ejen Hartanah (REA)?

Sebenarnya, terdapat beberapa faktor utama yang mampu membezakan perunding hartanah (REN) dengan ejen hartanah (REA), di mana kebanyakan faktor ini berkaitan dengan pengalaman dan pendidikan.

Untuk melayakkan diri sebagai ejen hartanah (REA), seorang individu mesti mengharungi proses kelayakan yang teliti dan panjang.

Ini termasuk kursus-kursus selama dua tahun untuk mendapat Diploma dalam Agensi Hartanah (Estate Agency), yang juga dikendalikan oleh LPPEH.

Proses berkenaan tidak berakhir di sini. Setelah mendapat Diploma, seorang pelatih perunding hartanah mesti menjalankan latihan praktikal selama dua tahun di bawah penyeliaan perunding hartnanah (REA) yang berkelayakan.

Selepas itu, penyerahan log kerja kepada LPPEH yang merangkumi pengalaman kerja pelatih-pelatih untuk penilaian, dan kelulusan akan dijalankan pada akhir tempoh ini.

Jadi apakah perbezaan antara agen hartanah dengan perunding hartanah di Malaysia?

Kira-kira empat tahun hidup anda, kerja kursus yang sememangnya banyak, pengalaman praktikal yang penting, serta peperiksaan akhir lisan!

Ingin tahu cara cepat untuk memeriksa identiti seseorang? Tag nama seorang perunding hartanah (REN) adalah merah, manakala tag nama seorang ejen hartanah (REA) adalah biru

mesti pada setiap masa, dikaitkan dengan mana-mana satu firma hartanah berdaftar untuk menjalankan kerja dalam industri.
Seorang ejen hartanah (REA) sudah tentu boleh menubuhkan firma sendiri. Ejen-ejen hartanah juga dibenarkan memiliki sebanyak 50 perunding hartanah (umpama tentera yang kecil dan rajin) yang boleh dikaitkan dengan firma berkenaan.

Apakah Cara-Cara Untuk Menjadi Seorang Perunding Hartanah Di Malaysia?


Jalan untuk menjadi seorang perunding hartanah (REN) adalah lebih mudah, berbanding dengan jalan epik untuk menjadi seorang ejen hartanah (REA)!

Tidak ada individu yang boleh menjual atau memasarkan sebarang aset hartanah sehingga mereka diakreditasikan.

Proses in melibatkan program dua hari yang dikenali sebagai ‘Sijil Kursus Perunding Hartanah’ (Negotiators’ Certification Course), di mana anda akan diajar:

Dasar-dasar industri hartanah
Undang-undang berkenaan
Amalan terbaik
Piawai kerja yang merupakan permintaan minimum kerja dalam industri
Selepas berjaya menghabiskan kursus itu, peserta-peserta akan menerima satu sijil penghadiran.

Dengan sijil tersebut, mereka perlu mencari firma hartanah untuk menaja permohonan mereka untuk menjadi perunding hartanah (REN).

Firma itu kemudiannya akan memohon tag perunding hartanah daripada LPPEH. Sebaik sahaja peserta-peserta kursus menerima tag perunding hartanah dan dikaitkan dengan firma, malah terlahirlah individu yang berkelayakan untuk beroperasi dalam industri hartanah Malaysia!

Menghadiri kursus. Mendapatkan tag. Menjual rumah. Mudah kan? Sekarang anda cuma perlu mencari masa untuk tidur di antara semua urusan jualan anda!

Cara-Cara Untuk Mengelak Daripada Perunding Hartanah Dan Ejen Hartanah Yang Palsu


Sesungguhnya, anda perlu memastikan bahawa anda mendapatkan perkhidmatan daripada perunding hartanah dan ejen hartanah yang sah.

Jika anda bertemu dengan seorang perunding hartanah (REN) atau ejen hartanah (REA), mereka diwajibkan untuk memakai tag nama di atas badan mereka.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, tag nama bagi perunding hartanah (REN) ialah merah, manakala tag nama bagi ejen hartanah (REA) ialah biru.

Tag nama harus meliputi semua butiran relevan yang berkaitan dengan akreditasi dan nombor pendaftaran para profesional berkenaan.

Berkat kemajuan teknologi, kini ia lebih mudah untuk melakukan semakan yang teliti, tau tak.

Tag perunding hartanah (REN) sepatutnya dilengkapi dengan kod QR yang dapat dikaitkan dengan kelayakan profesional mereka.

Berkaitan panduan pengiklanan – semua iklan yang dipaparkan di surat khabar, papan iklan atau portal hartanah mesti mengandungi informasi-informasi di bawah:

Nombor e-pendaftaran ejen hartanah
Nama perunding hartanah berkenaan
Nombor pendaftaran mereka masing-masing
Maklumat perhubungan
Jika mereka tidak mempunyai informasi-informasi di atas, kemungkinan besar iklan itu tidak sah.

Sekiranya anda melihat poster yang diselitkan di sebelah tiang lampu, itu berkemungkinan tidak sah juga, dan ia sebenarnya melanggar undang-undang.

Institut Ejen Hartanah Malaysia (MIEA) memberi penerangan ringkas tentang apa yang perlu dilakukan jika anda tidak pasti sama ada ejen anda ialah ejen sah.

Ia juga mempunyai FAQ berguna untuk orang awam dan para profesional mengenai peranan perunding hartanah (REN).

Di samping itu, pangkalan pendaftaran data mudah yang dihoskan oleh LPPEH menyediakan titik rujukan yang pantas untuk menyiasat perunding hartanah (REN) jika anda mempunyai butiran yang diperlukan.

Di bawah Seksyen 30 Akta Penilai, Pentaksir dan Ejen Harta Tanah 1981 [Akta 242], sesiapa yang didapati bersalah dalam melakukan kesalahan kerana menjalankan tanggungjawab seorang ejen hartanah secara haram, boleh dikenakan denda maksimum RM300,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya!

Sekarang anda sudah mampu mengatasi soalan rumit berkenaan perunding hartanah (REN) atau ejen hartanah (REA), sudah tiba masanya untuk menangani masalah yang lebih penting: cara untuk membeli rumah subsale ataupun rumah baru!

https://www.propertyguru.com.my/property-guides/peranan-dan-cara-membezakan-perunding-hartanah-ren-ejen-hartanah-rea-22835

Sumber: PropertyGuru

Categories
AWARENESS KNOWLEDGE

HAK KEPADA ANGGOTA POLIS UNTUK MEMERIKSA KAD PENGENALAN & LESEN MEMANDU

Mohon org ramai supaya memberi kerjasama kpd mana2 peg polis utk memeriksa KAD PENGENALAN / LESEN MEMANDU kerana polis berhak memeriksa identiti anda spt yg di peruntukan di bw ok undang² yg sedia ada.

➡kad pengenalan
📌Seksyen 7(1) Akta Pendaftaran Negara 1959
-mana2 peg polis semasa menjalankan tugas diberi kuasa secara bertulis boleh memeriksa kad pengenalan mana2 org

➡lesen memandu
📌seksyen 58 (2) Akta Pengangkutan Jalan 1957
-Mana2 org yg memandu sesuatu kenderaan diatas jalan apabila dikhendaki oleh mana2 pegawai polis hendaklah mengemukan lesen memandu utk pemeriksaan oleh pegawai polis trsbt

TUGAS² ANGGOTA POLIS

Seksyen 3(3) Akta Polis 1967

1)mengekalkan undang2 dan kententeraman awam
2)menjaga keamanan dan keselamatan
3)mencegah dan mengesan penjenayah
4)menangkap dan mendakwa pesalah-pesalah
5)mengumpul risikan keselamatan

” POLIS DAN MASYARAKAT BERPISAH TIADA “

Categories
AWARENESS COVID19

COVID19 – AWARENESS

Women with COVID-19 can breastfeed.
They should:
🤱🏼Wash hands with soap and water or use alcohol-based hand rub frequently
🤱🏻Wear a medical mask during any contact with the baby
🤱🏾Sneeze or cough into a tissue
🤱Routinely clean and disinfect surfaces touched

– Together we play our part in society.

– We Can Do It For Self Healthy.

– Rahimhartanah

– InformasiHartanah

Source : WHO

Categories
Artikel KNOWLEDGE

10 Rahsia Tentang LPPSA Yang Penjawat Awam Perlu Tahu.

1 Syarat umur minimum pemohon ialah 21 thn ke atas dan berstatus tetap

2 Tiga tahun sebelum tarikh pencen masih boleh memohon

3 Kadar faedah pinjaman ialah 4% berkadar tetap sehingga habis tempoh

4 Boleh membuat refinance (pembiayaan semula) dari loan bank ke LPPSA

5 Kos yuran guaman untuk pinjaman LPPSA boleh dimasukkan dalam pinjaman

6 Pemohon yang ada masalah CCRIS & CTOS boleh mohon

7 Maksimum pinjaman ialah 80% dari gaji (tertakluk kepada kiraan kulkalator LPPSA)

8 Pinjaman untuk mengubahsuai rumah & belian lot tanah kosong dibenarkan untuk pinjaman LPPSA

9 Suami-isteri yang dua-dua bekerja kakitangan kerajaan, boleh buat join loan LPPSA secara bersama.

10 Jika had kelayakan pinjaman tidak mencukupi, boleh combine 2 penama suami (kakitangan kerajaan-pinjaman LPPSA)
bersama isteri (kakitangan swasta-pinjaman bank)

InformasiHartanah

Rahimhartanah

Categories
IKLAN NEW PROJETS

PROJEK RUMAH RTC GOPENG RM225K

Moh orang Perak esp Gopeng..Projek Perumahan baru berdekatan RTC Gopeng. Moh ler yeop.

Teres 1-Tingkat – Bermula RM 225K
Teres 1.5 Tingkat – Bermula RM 248K

Lokasi sangat strategik, hanya 5 min exit Highway PLUS Gopeng atau Simpang Pulai & bersebelahan sahaja dengan RTC Gopeng dan Mydin.

✅ Jenis: Teres 1 Tingkat & Teres 1.5 Tingkat
✅ 4 Bilik, 2 Bilik Air
✅ 2 Ruang Dapur Wet & Dry (bagi teres 1.5 tingkat)
✅ Carporch berbumbung memuatkan 2 kereta
✅ Saiz tanah: 20×70
✅ Luas binaan yang besar
✅ Status: Freehold

Tawaran Menarik Pemaju:

🔸 Booking hanya RM500 sahaja
🔸 5% Bumi Discount
🔸 100% Full Loan
🔸 Percuma Yuran Guaman SPA
🔸 Percuma Duti Setem

Hubungi Saya untuk proses booking dan seterusnya.

Categories
Artikel KNOWLEDGE

Bina Rumah Atas Tanah Sendiri

Panduan Lengkap :

Kalau nak miliki rumah yang unik dan berbeza dari orang lain, bolehlah baca panduan ni dan mengambil peluang untuk bina rumah atas tanah sendiri!

Ada beberapa pilihan dalam memiliki hartanah termasuklah beli rumah baru, beli rumah sub-sale, ataupun beli rumah lelong.

Apa persamaan antara ketiga-tiga kategori di atas? Jawapannya, kesemuanya adalah rumah yang dibina oleh pemaju.

Tapi kalau anda ada tanah sendiri, ada satu lagi alternatif yang anda boleh pertimbangkan: bina rumah sendiri.

Berbaloi ke tak nak bina rumah sendiri? Jom kita tengok baik buruknya berbanding rumah baru:

Kelebihan Bina rumah atas tanah sendiri

  • Boleh pilih reka bentuk mengikut cita rasa anda.
    Boleh tentukan susun atur dan berapa banyak bilik yang anda mahu.
    Boleh pilih hiasan dan kelengkapan dalaman, mengikut kemahuan dan kehendak anda (reka bentuk dapur, dsb).

Kelebihan Beli rumah baru, sub-sale, ataupun lelong.

  • Kalau anda guna ejen, segala urusan teknikal akan diuruskan oleh ejen tersebut.
    Anda boleh pilih kawasan yang dekat dengan kemudahan awam.
    Menjimatkan masa, tak perlu proses menunggu yang lama untuk mendapatkan kelulusan bagi membina rumah. Bagi rumah baru, tempoh binaan bergantung kepada perjanjian dengan pihak pemaju.

Kekurangan Bina rumah atas tanah sendiri.

  • Bina rumah atas tanah sendiri
    Banyak proses teknikal (memohon kelulusan pelan, mendapatkan quotation daripada kontraktor) yang perlu anda uruskan.
    Proses mendapatkan kelulusan boleh memakan banyak masa.
    Dalam proses pembinaan, mungkin akan ada perubahan atau masalah yang memerlukan kos tambahan yang besar.
    Kemudahan awam bergantung kepada lokasi tanah anda.
    Ada risiko ditipu kontraktor yang tidak bertauliah, jika tidak berhati-hati.

Kekurangan Beli rumah baru, sub-sale, ataupun lelong
Bagi rumah baru, ada risiko pembangunan terbengkalai

  • Bagi rumah baru, ada risiko pembangunan terbengkalai jika pemaju gulung tikar.
    Bagi rumah sub-sale dan rumah lelong, ada risiko anda kena bayar kos pembaikan yang tinggi.
    Bagi rumah lelong, anda mungkin kena cuba berpuluh-puluh kali baru menang bidaan pada harga berpatutan.

Bila dah teliti kebaikan dan keburukan ni, dan anda masih lagi nak buat rumah sendiri, boleh ikut langkah-langkah di bawah.

1 Langkah 1: Sediakan Bajet Untuk Pembinaan Rumah.

• Tak kisahlah rumah baru atau rumah sendiri, perkara paling penting sekali adalah tengok bajet dahulu.

Ini cara ringkas kalau anda nak tengok samada anda mampu ke tak untuk dapatkan pinjaman perumahan:

Ambil gaji bulanan anda dan tolak semua komitmen.
Dengan jumlah yang tinggal tadi, tentukan berapa bayaran maksimum yang anda mampu bayar tiap-tiap bulan.
Pastikan anda masih ada duit lebih untuk makan pakai apa semua, dan pastikan anda bersedia kalau ada apa-apa kecemasan.


Ada beberapa faktor penting yang akan mempengaruhi kos anda, iaitu:

Saiz rumah
Kualiti bahan binaan
Struktur dan reka bentuk rumah
Jadi pastikan anda buat perancangan dengan teliti. Ingat, mungkin anda boleh tunggu kalau rumah siap lambat, tapi pinjaman perumahan kena juga bayar tiap-tiap bulan!

2 Langkah 2: Semak Status Hak Milik Tanah

• tanah perlulah dinyatakan sebagai “bangunan”, dengan nama anda sebagai pemilik tanah.

Macam mana pula dengan tanah bagi kategori “pertanian”, boleh tak saya bina rumah sendiri?

Bagi tanah dengan kategori “pertanian”, anda boleh memohon daripada majlis daerah untuk menukarkan kategori tersebut kepada “bangunan”.

Tapi sebelum tu, tanya pihak bank dulu, sebab kebanyakan polisi mewajibkan tanah tersebut dalam kategori “bangunan”, tak kiralah sama ada majlis daerah meluluskan permohonan anda atau tidak.

Pastikan Arkitek yang berdaftar dengan JKR

3 Langkah 3: Pastikan Anda Lantik Pasukan Yang Bertauliah.

• Sekarang tiba masanya untuk anda melantik:

Arkitek dan juru ukur
Kontraktor
Peguam untuk menguruskan kontrak perjanjian antara anda dengan kontraktor
Pada fasa ini, kontraktor bertanggungjawab untuk:

Reka bentuk berdasarkan bajet, kualiti, dan tempoh yang dipersetujui.
Menyediakan pelan lukisan rumah yang sesuai untuk dihantar kepada pihak berkuasa untuk mendapatkan permit rumah.
Bila rumah siap dibina, arkitek akan mengeluarkan “Certificate of Completion and Compliance” (CCC) yang menandakan rumah tersebut selamat untuk didiami.
Antara tugas juru ukur adalah untuk membantu mengukur keluasan sempadan rumah dan menjalankan kerja-kerja mengukur tanah yang lain.

Anda boleh dapatkan senarai arkitek yang berdaftar dengan JKR, di sini.

Harus diingat, ada tempoh masa menunggu untuk anda mendapatkan kelulusan pelan daripada pihak berkuasa.

4 Langkah 4: Sediakan Perjanjian Membina Rumah

• Seterusnya, anda perlu mendapatkan quotation (sebut harga) daripada kontraktor.

Sebut harga akan digunakan untuk menghantar permohonan pembiayaan anda kepada LPPSA (jika anda guna pinjaman perumahan kerajaan) atau kepada bank untuk menilai pinjaman yang anda layak.

Pastikan anda melantik kontraktor dan peguam bertauliah untuk selesaikan kerja. Semak kelulusan dan latar belakang mereka terlebih dahulu!

Sebenarnya ada banyak kes di mana pengguna tertipu dengan kontraktor. Pada 2016, kes macam ni merupakan aduan kedua tertinggi yang direkodkan NCCC (Pusat Perkhidmatan Aduan Nasional)

Anda boleh semak sama ada kontraktor tersebut berdaftar atau tidak di laman web SSM. Anda juga boleh dapatkan maklumat lanjut mengenai kontraktor tersebut di laman web CIDB.

Buat tinjauan sebut harga terlebih dahulu, supaya anda boleh bandingkan harga apa yang sesuai dengan bajet anda menggunakan bahan binaan yang berkualiti.

Kemudian, tibalah masa untuk mencari peguam yang bertanggungjawab untuk:

Memastikan perjanjian membina rumah antara anda dengan kontraktor sah di sisi undang-undang.
Menguruskan permohonan pinjaman yang melibatkan aspek undang-undang.
Menguruskan proses tuntutan wang daripada pihak kontraktor berdasarkan perkembangan projek binaan yang telah dijalankan.
Jika anda tidak teliti dalam membuat surat perjanjian membina rumah, mungkin akan ada masalah di kemudian hari.

Sebagai contoh, sekiranya kontraktor membiarkan projek terbengkalai, anda tidak ada sebarang bukti yang kukuh untuk membuat aduan sekiranya ia tidak dinyatakan oleh perjanjian membina rumah.

5 Langkah 5: Proses Penilaian.

• Setelah pelan rumah diluluskan dan perjanjian membina rumah ditandatangani, bank dan LPPSA akan menjalankan penilaian sebelum meluluskan pinjaman.

Pemberi pinjaman akan membuat perbandingan daripada aspek keluasan rumah, lokasi, dan beberapa faktor lain.

6 Langkah 6: Kini Proses Pembinaan Bermula!

• Sepanjang proses pembinaan, jangan lupa untuk memantau perkembangan kerja kontraktor.

Pastikan anda simpan segala resit yang dikeluarkan kontraktor. Anda juga perlu selalu menghubungi peguam anda bagi melancarkan urusan tuntutan wang dengan kontraktor berdasarkan perkembangan kerja.

Jika ada apa-apa masalah dengan prestasi kontraktor, anda boleh membuat aduan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di bawah Seksyen 53, Akta Perlindungan Pengguna.

7 Langkah 7: Dapatkan Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC)

• Setelah rumah siap, Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) diperlukan untuk menandakan yang rumah tersebut selamat didiami.

CCC hanya akan diluluskan sekiranya:

Syarat yang dikenakan oleh PBT dipatuhi.
Borang-borang yang berkaitan diisi dengan lengkap.
Semua perkhidmatan utama disediakan termasuklah air, elektrik, sistem pembetungan, beberapa khidmat lain.
Principal Submitting Person (PSP) mengakui bahawa sepanjang dia mengawasi pembinaan ini, dia mengakui bangunan ini telah disiapkan dan pelan telah diluluskan.

8 Langkah 8: Pembayaran cukai dan insurans

• Setalah rumah siap, ada beberapa pembayaran yang perlu anda jelaskan:

Cukai pintu dan tanah
Insurans kebakaran
Rumah dah siap, kunci dah dapat, cukai dah bayar. Sekarang, barulah boleh tarik nafas lega.

Kami harap perkongsian artikel ini akan membantu anda dalam membina rumah impian yang dah lama diidamkan. Selamat berjaya!

  • Artikel asal dari PropertyGuru : 6 April 2020

Artikel Asal : https://www.propertyguru.com.my/property-guides/panduan-lengkap-bina-rumah-atas-tanah-sendiri-24200

– Semoga bermanfaat.

Categories
News

At least another four days of water disruption – Air Selangor – EdgeProp.


At least another four days of water disruption – Air Selangor

EDGEPROP.MY
September 04, 2020 | Updated 16 hours ago
KUALA LUMPUR (Sept 4): About 1.2 millions users in the Klang Valley will continue to face water disruptions for at least another four days, reported Malay Mail. This is due to the contamination at the water treatment plants in Sungai Selangor Phases 1, 2, 3 and Rantau Panjang.

Full News click link below. – Edge Prop

https://www.edgeprop.my/content/1732017/least-another-four-days-water-disruption-air-selangor

Source – EdgeProp

Categories
Artikel KNOWLEDGE

Stamp Duty (Exemption) (No. 4) Order 2020

Source : MIEA Facebook.

Click to access pua_20200728_PUA217.pdf