Categories
News opr

Penurunan OPR rangsang pelaburan | Harian Metro

PENURUNAN Kadar Dasar Semalaman atau OPR ditentukan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dilihat dapat merangsang pelaburan ke atas ekonomi.

Hal ini kerana penurunan OPR bermakna kadar faedah ke atas pinjaman pelaburan menjadi lebih murah.

Pakar ekonomi, Prof Madya Dr Mohd Yusof Saari berkata, OPR ditentukan BNM ini sebagai satu alat kawalan dasar kewangan oleh kerajaan ke atas turun naik ekonomi.

Untuk berita selanjutnya klik link berikut :

https://www.hmetro.com.my/bisnes/2020/09/618238/penurunan-opr-rangsang-pelaburan

– Rahimhartanah

– InformasiHartanah

Categories
Artikel KNOWLEDGE

10 Rahsia Tentang LPPSA Yang Penjawat Awam Perlu Tahu.

1 Syarat umur minimum pemohon ialah 21 thn ke atas dan berstatus tetap

2 Tiga tahun sebelum tarikh pencen masih boleh memohon

3 Kadar faedah pinjaman ialah 4% berkadar tetap sehingga habis tempoh

4 Boleh membuat refinance (pembiayaan semula) dari loan bank ke LPPSA

5 Kos yuran guaman untuk pinjaman LPPSA boleh dimasukkan dalam pinjaman

6 Pemohon yang ada masalah CCRIS & CTOS boleh mohon

7 Maksimum pinjaman ialah 80% dari gaji (tertakluk kepada kiraan kulkalator LPPSA)

8 Pinjaman untuk mengubahsuai rumah & belian lot tanah kosong dibenarkan untuk pinjaman LPPSA

9 Suami-isteri yang dua-dua bekerja kakitangan kerajaan, boleh buat join loan LPPSA secara bersama.

10 Jika had kelayakan pinjaman tidak mencukupi, boleh combine 2 penama suami (kakitangan kerajaan-pinjaman LPPSA)
bersama isteri (kakitangan swasta-pinjaman bank)

InformasiHartanah

Rahimhartanah

Categories
Artikel CikAsmaDani KNOWLEDGE

MORA TORIUM PLAN by Cik Asma Dani

Selamat petang!

Esok dah masuk bulan 9/2020
Bulan 10 ni ada yang dah tamat moratorium korang.

meh lah baca. Mungkin berguna untuk kawan – kawan fb Asma yang masih tercari-cari, macam mana nak uruskan duit Moratarium tu. Ada banyak cara sebenarnya, tapi Asma cerita 5 dulu.

Ini antara cadangan yang Asma sangat galakkan:

1.๐˜ฝ๐™–๐™ฎ๐™–๐™ง ๐™†๐™–๐™™ ๐™†๐™ง๐™š๐™™๐™ž๐™ฉ

Biasa waktu sebelum ada moratorium bayar paling minimum kan. Apa kata, tinggal 1 bulan je nie lagi, masih belum terlambat bayar hutang paling jahat i.e. Kad Kredit. Lega dah bila hutang dah jelas.

  1. ๐˜ฝ๐™–๐™ฎ๐™–๐™ง ๐™ƒ๐™ช๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™œ ๐™†๐™–๐™ฌ๐™–๐™ฃ

Biasa kalau nak cepat cash, paling senang pinjam dengan kawan, saudara mara atau ahli keluarga sebab 0 interest. Tapi hutang tetap hutang. Apa kata duit moratorium ini clearkan hutang dengan mereka. Hidup lebih tenang.

Yang penting bayar dan jaga silaturrahim. Jangan sebab duit, boleh berbalah antara sesama kita.

3.๐™๐™–๐™—๐™ช๐™ฃ๐™œ ๐™†๐™š๐™˜๐™š๐™ข๐™–๐™จ๐™–๐™ฃ

Yang mana masih belum ada tabung kecemasan, ini masa simpan duit. Duit Moratorium di simpan untuk waktu-waktu tak terduga. Cadangan amaun tabung kecemasan ini sekurang-kurangnya bersamaan 6 bulan gaji anda.

  1. ๐™‹๐™š๐™ก๐™–๐™—๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ

Duit Moratorium juga boleh dilaburkan dalam instrumen yang mudah dicairkan dan rendah risiko. Sebagai contoh dalam Unit Amanah ada banyak dana yang berisiko rendah/sederhana dan bagi pulangan yang baik. Paling syok ada dana local dana regional/overseas. Tapi kena pastikan ianya Patuh Syariah. Barulah berkat.

  1. ๐™‹๐™š๐™ก๐™š๐™ฅ๐™–๐™จ๐™–๐™ฃ ๐™˜๐™ช๐™ ๐™–๐™ž

Masa sekarang masa terbaik anda gunakan duit Moratorium anda untuk pelepasan cukai

โœ…Life takaful sehingga RM3,000.00
โœ…Kad perubatan & Pendidikan Takaful anak sehingga RM3,000.00
โœ…skim persaraan swasta (PRS) sebagai tambahan tabung persaraan.

Yang mana anda simpan tapi anda boleh dapat pelepasan cukai untuk tahun akan datang. Bayangkan kalau kadar cukai individu kita 24%, dengan simpanan RM 3,000 setahun kita dah boleh dapat pelepasan cukai RM720. Syok dapat refund banyak.

Apa apa pun pilihan anda, gunakan lebihan tunai yang ada sekarang dengan baik untuk masa sekarang dan akan datang. Jangan pula anda buat joli.

Kalau nak tahun berkenaan 2 pilihan terakhir i.e. Perlindungan takaful, Pelaburan Unit Amanah, dan PRS . Kita santai santai coaching

Sekian, perkongsian Asma share kan moga ianya lebih bermanfaat untuk kawan-kawan.


www.wasap.my/60179062769/naktakaful

Fast. Easy. Best Advice


๐Ÿง•๐ŸปFull Time wakil Etiqa Takaful
Asma Dani

Follow her Facebook:

https://www.facebook.com/asma.dani.315080

Categories
Uncategorized

PEMBIAYAAN HARTANAH?

Setiap Institusi Kewangan ada ciri2 tersendiri.

Apa yang di tawarkan oleh institusi pembiayaan hartanah ?

Kali ini, di kemukakan contoh pembiayaan yang di tawarkan daripada 2 institusi, hanya sebagai panduan Am.

Di Artikel yang lain, kita lihat institusi yang lain pula.

Walaubagaimanapun, perbankan hanya lah salah satu daripada elemen penting. Ada beberapa lagi institusi dan juga pihak2 yg penting, untuk selesaikan jual beli hartanah sehingga dapat ‘serah kunci’ .

PEMBIAYAAN HARTANAH – BANK RAKYAT

Bank Rakyat menawarkan pakej pembiayaan patuh Syariah yang kompetitif bagi membolehkan syarikat membeli tanah, rumah dan hartanah komersial. Ia berdasarkan konsep Al-Bai Bithaman Ajil yang merujuk penjualan barang berdasarkan pembayaran tertangguh pada harga tertentu yang termasuk keuntungan yang telah dipersetujui oleh Bank dan pelanggan. Hubungi kami untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai Pembiayaan Hartanah-i.
Kelayakan : Semua entiti perniagaan seperti syarikat persendirian dan badan koperasi
Konsep : Tawarruq
Jenis hartanah : Tanah โ€“ pertanian, kediaman, komersial dan industri.
Bangunan komersial – kedai, rumah kedai, lot pejabat, kilang dan bangunan perniagaan.
Tujuan : Pembelian hartanah kediaman dan bukan kediaman.
Margin : Sehingga 80% daripada harga belian, atau
100% atas nilai jualan paksa, yang mana lebih rendah.
Tempoh : Maksimum 20 tahun.
Fi dan Caj
Caj Dan Perkhidmatan Bagi Individu
Transaksi Caj
Fi Wakalah Fi Wakalah atau agensi berjumlah RM28.30
Duti Setem Tiada
Yuran Penyelesaian Awal Rebat (Ibra’) akan diberikan ke atas keuntungan tertangguh / belum terakru
Perdagangan Komoditi RM15 akan dicajkan bagi setiap RM1 Juta (50:50 berasaskan perkongsian). Transaksi minimum ialah RM1,000
Caj Pembayaran Lewat Ketika tempoh pembiayaan:
1% setahun ke atas jumlah bayaran bulanan tertunggak.

Selepas tamat tempoh pembiayaan
Tidak melebihi kadar semalaman semasa Pasaran Wang antara Bank Islam ke atas baki tertunggak.
Dokumen Diperlukan
Pembiayaan Hartanah-i
โ€ข Salinan Perjanjian Jual Beli.
โ€ข Laporan jurunilai hartanah yang akan disandarkan sebagai jaminan.
Unjuran aliran tunai perniagaan.

PEMBIAYAAN HARTANAH – AGRO BANK

AGROBANK

Hartani-i (Tawarruq)

Hartani-i menyediakan kemudahan pembiayaan kepada kakitangan kerajaan dan swasta serta individu berpendapatan stabil untuk tujuan membeli tanah pertanian.

Pembelian tanah termasuk pembelian terus daripada penjual atau melalui lelongan awam atau pembelian tanah yang akan atau telah dilelong oleh Bank Pertanian Malaysia Berhad (Agrobank).

Tanah yang hendak dibeli mempunyai geran hak milik individu (Individual Title) atau tanah-tanah yang telah dipecah bahagi mengikut bahagian dan/atau yang akan mendapat hak milik individu sahaja yang boleh dipertimbangkan.

Konsep Shariah yang digunapakai:-

Produk ini mengguna pakai konsep Tawarruq yang melibatkan dua kontrak jual beli. Kontrak pertama melibatkan penjualan aset oleh penjual kepada pembeli secara tangguh. Seterusnya, pembeli bagi urus niaga penjualan yang pertama akan menjual aset yang sama kepada pihak ketiga secara tunai. Melalui pembiayaan ini, pihak Bank akan membeli komoditi (kredit prabayar atau apa-apa komoditi yang dinasihatkan oleh pembekal komoditi ) daripada pembekal komoditi dengan harga kos (berdasarkan kepada jumlah pembiayaan). Kemudiannya, pihak Bank menjual komoditi tersebut kepada Pelanggan secara Murabahah iaitu harga kos ditambah keuntungan dengan bayaran tertangguh. Seterusnya,Bank sebagai wakil Pelanggan (wakalah) menjual komoditi tersebut pada harga kos secara tunai kepada pihak ketiga. Hasil jualan tersebut akan dikreditkan ke dalam akaun Pelanggan sebagai amaun pembiayaan yang dikehendaki oleh Pelanggan. Komoditi yang diguna pakai bagi tujuan transaksi Tawarruq tertakluk kepada Pembekal Komoditi.

Categories
Artikel

4 LANGKAH MUDAH ‘MYFINANCING’

Photo by Negative Space on Pexels.com

EMPAT Langkah Mudah ‘MyFinancing’ Mobile App

  1. Daftar di Portal Permohonan Pembiayaan LPPSA: https://lms.lppsa.gov.my/JACCESS/portal/
  2. Muat Turun Aplikasi Mudah Alih ‘MyFinancing’
    Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=my.financing.loan.lppsa
    iOS App Store – https://apps.apple.com/my/app/lppsa-myfinancing/id1499313637
  3. Daftar Pengguna di ‘MyFinancing’
  4. Log Masuk menggunakan kata laluan yang didaftarkan

MyFinancing

MobileApp

LPPSA