SEMAK KELAYAKAN LOAN RUMAH.

Adakah LOAN RUMAH LULUS ?

Biasa nya ramai yang terbantut untuk beli Rumah. Walau pun pada awalnya bersemangat selepas tengok iklan jual Rumah Di MUDAH .MY .

Samada tidak BERSEDIA dengan deposit Rumah mahupun yuran GUAMAN serta stem duti.

Pening ? Sebab tiada pengetahuan beli Rumah?

Ramai juga yang loan Rumah Di tolak .

Kenapa ?

Apa2 pun, HUBUNGI lah dulu, Ejen Hartanah yang berdaftar Dan terlatih.

Mereka akan bantu dengan Khidmat nasihat penyediaan kewangan Di peringkat awal.

Teringin nak ada Rumah sendiri kan.

Samada semak KELAYAKAN LOAN ataupun JUMLAH awal untuk penyediaan kewangan yang betul.

SILA KLIK LINK DI BAWAH , UNTUK SAYA BANTU SEMAK KELAYAKAN LOAN MINIMA DI PERINGKAT AWAL, SUPAYA KITA TAHU HARGA RUMAH YANG SESUAI UNTUK KITA BELI.

Ataupun HUBUNGI SAYA UNTUK MAKLUMAT LANJUT.

– Rahim Hartanah

15 STEP BY STEP GUIDE BELI RUMAH by rahimhartanah.

Anda hanya perlu tahu 1 step sahaja. Iaitu hubungi Perunding Hartanah Berdaftar – +601111990073 untuk semua tahu semua 15 step by step tersebut.

15 STEP BY STEP GUIDE BELI RUMAH SUBSALE by rahimhartanah.

■1- Hubungi Perunding Hartanah Berdaftar.
▪︎ Rahim Hartanah
▪︎ wassap.my/601111990073
▪︎ rahimhartanah.net@gmail.com
▪︎rahimhartanah.net

■2- Nyata kan maklumat Ciri2 hartanah yang ingin di beli. Serta estimate bajet.
▪︎ Contoh:
▪︎ Double Storey Terrace
▪︎ Area Nilai, N9
▪︎ End Lot
▪︎ Bajet dalam RM450K.

■3- Perunding Hartanah akan Usulkan Hartanah berkaitan ataupun yang hampir sama.
▪︎ Sumber Usul Hartanah
▪︎ rahimhartanah.com
▪︎ mudah.my/rahimhartanah

■4- Set kan temujanji untuk melihat lokasi hartanah yang di pilih daripada cadangan tersebut.

■5- Setelah bersetuju, pembeli menandatangani BORANG TAWARAN PEMBELIAN (OTP : Offer To Purchase )

■6- Atas tanda setuju booking rumah – engagement – Pembeli sediakan CEK BANK DRAFT booking bernilai 3.18% EARNEST DEPOSIT daripada harga rumah.

■7- Maklumat CEK BANK DRAFT atas nama
MEDINA PROPERTIES

■8- Alternatif PEMBAYARAN EARNEST DEPOSIT @ BOOKING DEPOSIT. Boleh juga transfer ke akaun :

Medina Properties
CIMB Bank
Current Account Number:
860 308 5164

■9- Perunding Hartanah akan bantu pembeli untuk urusan PINJAMAN PERUMAHAN BANK.

■10- Pembeli perlu sediakan dokumentasi lengkap.
Email kan ke : rahimhartanah.net@gmail.com .
Akan di berikan panduan oleh Perunding Hartanah, untuk penyediaan dokumentasi.

■11- Dalam jangkaan masa 21 hari, setelah LOAN BANK LULUS.
Perunding Hartanah akan rujukkan PEMBELI kepada LAWYER HARTANAH.

■12- Di sini PEMBELI kena sedia kan 6.82% BAKI DEPOSIT 10% daripada harga rumah. BAKI DEPOSIT ini akan di bayar kepada LAWYER HARTANAH semasa tandatangan SPA (Sales And Purchase Agreement).

Anggaran bayaran lain yang perlu di sediakan sebanyak anggaran 5% daripada harga rumah. Untuk bayaran perkhidmatan lawyer, stem duti dan lain2.

■13- PROSES CONSENT : Proses consent ini akan di buat oleh Pihak Berkuasa Tempatan dan akan di uruskan oleh LAWYER HARTANAH. Proses ini adalah proses kebenaran jual rumah dan tukar hak milik kepada PEMILIK BARU (Pembeli)

Anggaran masa 3 bulan, bergantung kepada situasi semasa pihak berkuasa tempatan.

■14- Setelah selesai, seterusnya adalah proses tandatangan penyerahan hak milik di antara PEMILIK ASAL – LAWYER HARTANAH – PEMILIK BARU.

■15- Selesai segala URUSAN, adalah hari penyerahan KUNCI KEPADA PEMILIK BARU.

🤲🏻 Alhamdulillah – Kita ucapkan Syukur kepada ALLAH SWT – Kerana memberkati serta mempermudahkan segala semua urusan kita di atas.

Sekian Terima Kasih.

Rahim Hartanah – REN32649
601111990073
wa.me/601111990073
rahimhartanah.net@gmail.com
rahimhartanah.net

Urusan Jual Beli Tanah?

Ada beberapa proses yang penting.

URUSAN  BELI TANAH  SECARA TUNAI 
PANDUAN URUSAN  BELI TANAH  SECARA TUNAI

  1. Anda perlu pastikan tanah tersebut mempunyai geran asal.Jika anda gagal melihat geran asal. Jangan buat sebarang bayaran.
    2.Untuk tujuan melindungi pihak anda, lantik la peguam hartanah yang berpengalaman.
  2. Cara pembayaran paling selamat adalah melalui peguam sebagai stakeholder

PROSEDUR BELI TANAH  SECARA TUNAI
i) PROSEDUR PENYAKSIAN
Prosedur ini adalah pembeli dan penjual bersama-sama mengisi borang pindah milik iaitu Borang 14A Kanun Tanah Negara (PINDAHMILIK TANAH, BAHAGIAN ATAU PAJAKAN). Prosedur penyaksian boleh dilakukan di hadapan peguam atau pentadbir tanah. Untuk makluman, jika  geran berstatus Tanah Simpanan atau Rezab Melayu, penyaksian mestilah di hadapan pentadbir tanah.
Selepas prosedur ini, pembeli akan dapat beberapa dokumen penting seperti geran asal , pelan ukur yang mesti kena ada sekali dengan geran, borang 14A, dan resit pembayaran cukai tanah.
Jangan lupa Borang Permohonan Taksiran Pindah Milik Harta Tanah (Borang PDS 15) untuk ditandatangani oleh penjual dan pembeli untuk memudahkan urusan di LHDN.

DOKUMEN BAGI PROSEDUR PENYAKSIAN

▪︎Kad Pengenalan PENJUAL dan PEMBELI

▪︎Geran hakmilik yang ASAL

▪︎Borang 14A (Wajib diisi dengan PEN DAKWAH BASAH HITAM atau DITAIP sahaja)

▪︎Sila bawa Sijil Kelahiran Asal jika melibatkan tanah rezab Melayu

▪︎Lampirkan Surat Pemegang Amanah jika berkaitan

▪︎Lampirkan Surat Kebenaran Pindah Milik/Gadaian jika geran tercatat Sekatan-sekatan Kepentingan / Kaveat

▪︎(Surat kebenaran dari pejabat tanah mengata kan pemohonan urusan jual beli tanah di luluskan oleh pengarah ) kalau surat ni hilang anda di haruskan buat laporan polis kerana ni antara dokumen penting untuk proses tukar nama.
 
▪︎Kalau semua ada, selepas isi, disemak dan semuanya betul, Borang 14A tersebut akan ditandatangani oleh semua penjual, pembeli dan peguam/pentadbir tanah.

(ii) PROSEDUR TAKSIRAN DUTI SETEM LHDN
Prosedur ini  kedua mengambil masa biasanya dua minggu untuk diselesaikan. Borang Permohonan Taksiran Pindah Milik Harta Tanah (Borang PDS 15) ini boleh diserahkan oleh sesiapa sahaja atau wakil ke pejabat LHDN.

DOKUMEN BAGI PROSEDUR TAKSIRAN DUTI SETEM LHDN

▪︎Borang PDS 15 yang diisi dan ditandatangani pembeli/penerima dan penjual/pemberi (Pastikan alamat pembeli/penerima betul kerana surat taksiran LHDN akan dihantar ke alamat tersebut)

▪︎Salinan Borang 14A

▪︎Salinan geran

▪︎Salinan kad pengenalan semua pembeli/penjual

▪︎Selepas penyerahan dokumen, anda kena tunggu surat Notis Taksiran Pindah Milik Harta Tanah yang akan menyatakan jumlah duit setem yang perlu dijelas. Biasanya surat ini akan sampai dalam tempoh dua minggu selepas penyerahan dokumen.
Anda boleh semak status taksiran hartanah secara online di laman web Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta dengan menggunakan no. Adjudikasi atau nombor kad pengenalan.


Untuk panduan, berikut adalah nilai taksiran peratusan duti setem :
RM 100,000 pertama = 1%
RM 100,001 hingga 500,000  = 2%
RM 500,001 dan selebihnya  = 3%
 
Setelah menerima surat notis taksiran, anda hendaklah membayar duti setem di pejabat LHDN dalam tempoh 30 hari. Anda juga boleh membayar secara online dan mencetak Sijil Setem untuk diberikan kepada pejabat tanah.
 
Untuk peringatan anda, jika  lewat membuat bayaran , anda akan dikenakan penalti di bawah Seksyen 47A, Akta Setem 1949 sebanyak RM25.00 atau 5% daripada nilai duti, yang mana lebih tinggi jika disetemkan dalam tempoh 3 bulan selepas tempoh masa untuk setem.

Penalti akan bertambah sekali ganda jika dibuat selepas tempoh 3 bulan tetapi sebelum 6 bulan daripada masa tersebut. Jika selepas 6 bulan penalti akan bertambah sekali ganda lagi. .
 
(iii) PROSEDUR PENDAFTARAN/GERAN 
Proses ini dibuat di pejabat tanah atau pejabat pendaftar di mana hak milik hartanah tersebut dikeluarkan. Ia melibatkan penyerahan dokumen-dokumen berkaitan kepada pihak pejabat tanah sebelum geran baru/perubahan dikeluarkan/dibuat. Dokumen boleh diserahkan oleh pembeli atau wakil.

DOKUMEN BAGI PROSEDUR PENDAFTARAN/GERAN 

▪︎Borang 14A asal

▪︎Hakmilik/Geran asal

▪︎Sijil Setem LHDN

▪︎Notis Taksiran LHDN asal

▪︎Salinan Kad Pengenalan depan dan belakang penjual/pemberi

▪︎Salinan Kad Pengenalan depan dan belakang pembeli/penerima

▪︎Salinan resit/bil Cukai Tanah Tahun Semasa

▪︎Salinan resit/bil Cukai Taksiran (Pintu) Tahun Semasa atau surat/resit pengesahan Majlis Bandaran

▪︎Cukai Tanah Tahun Semasa boleh disemak di pejabat tanah.
Cukai Cukai Taksiran (Pintu) Tahun Semasa pula boleh diambil di Majlis Bandaran.
Jika hartanah tersebut belum dikenakan cukai pintu, sila dapatkan surat pengesahan tersebut daripada Majlis Bandaran.
Sekiranya pindah milik melibatkan hartanah tertentu atau individu khas, beberapa dokumen tambahan perlu disertakan, iaitu :

▪︎Sijil Kelahiran Pembeli/Penerima – jika melibatkan Tanah Rezab Melayu

▪︎Surat Pemegang Amanah – jika melibatkan bahagian tanah tidak mencukupi atau penerima tidak cukup umur

▪︎Salinan Surat Kuasa Wakil dan berdaftar di pejabat tanah – jika melibatkan kuasa tertentu

▪︎Surat Kebenaran Pihak Berkuasa Negeri – jika melibatkan pihak berkuasa negeri seperti pembelian rumah kos rendah

▪︎Surat Kebenaran Pemegang Gadaian – jika melibatkan hartanah yang masih digadai

▪︎Surat Kebenaran Pemegang Kaveat – jika melibatkan hartanah yang ada sekatan kaveat

▪︎Salinan Surat Nikah/Daftar Perkahwinan – jika pindah milik melibatkan suami isteri

▪︎Salinan Sijil Kelahiran – jika pindah milik melibatkan anak-beranak/adik-beradik

▪︎Jika pindakmilik melibatkan hartanah syarikat – lebih banyak dokumen disediakan melibatkan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

▪︎Jika pindakmilik melibatkan pertubuhan – lebih banyak dokumen disediakan melibatkan carian Pendaftar Pertubuhan (ROS), senarai AJK, Akta Perlembagaan pertubuhan serta minit mesyuarat berkaitan.

 
▪︎Setelah dokumen lengkap, anda perlu membuat bayaran pendaftaran. Berikut adalah contoh bayaran pendaftaran untuk negeri Selangor :


Nilai Taksiran
Tidak melebihi RM50,000 = RM50
RM50,001 – RM200,000 = RM200.00
RM200,001 – RM500,000 = RM 400.00
RM500,000 – RM1,000,000 = RM500.00
Melebihi RM1,000,000 = RM1,500.00
 
Perlu diingatkan penyerahan semua dokumen dalam prosedur  ketiga ini hendaklah dilakukan dalam tempoh 3 BULAN DARI TEMPOH PENYAKSIAN BORANG 14A. Sebab itulah proses pada langkah kedua (duti setem) perlu dilakukan segera.
Jika penyerahan dokumen dalam proses ketiga ini dilakukan selepas 3 bulan dari tempoh penyaksian, anda akan dikenakan penalti SEKALI GANDA daripada nilai bayaran pendaftaran pindak milik di atas.
 
Selepas selesai urusan pembayaran pendaftaran, anda diberi resit dan penyata perserahan pejabat tanah. Dalam tempoh 3 hingga 7 hari, hakmilik atau geran baru akan dikeluarkan. Anda perlu membawa Penyata Perserahan untuk mengutip geran .
Untuk peringatan, anda akan di denda pungutan lewat kecuali Hakmilik Strata  jika tidak menuntut geran dalam tempoh 7 hari bekerja selepas tarikh pendaftaran pindahmilik.

KEBAIKAN URUSAN  BELI TANAH  SECARA TUNAI

  1. Urusan lebih cepat dan mudah.
    2.Berpeluang untuk dapatkan harga tanah yang lebih murah jika pandai berbincang dengan penjual
    3.Berpeluang untuk belajar sendiri proses jual beli tanah
    KELEMAHAN URUSAN BELI TANAH SECARA TUNAI
    1.Risiko kerugian wang tunai sekiranya berlaku penipuan
    2.Proses lambat sekiranya anda kurang ilmu tentang urusan beli tanah secara tunai
    3.Kepentingan anda tidak dilindungi sepenuhnya sekiranya tidak melantik peguam hartanah.
    Untuk maklumat lebih lanjut, layari : https://ptg.selangor.gov.my/

Rujukan Artikel : URUSAN BELI TANAH – kekandamemey – Semoga memberikan manfaat kepada semua.

KIRA GAJI BELI RUMAH?

“Gaji saya RM2000. Berapakah harga rumah saya layak beli?”

Sebelum memohon pembiayaan perumahan, baik kira dulu kelayakan pembiayaan perumahan ya.

Ingat, fikir dulu sebelum buat hutang kad kredit , hutang beli handphone dan sebagainya .

Pada peringkat awal kerjaya, berbelanja setakat yang perlu dan ikut kemampuan. Simpan duit dalam sistem kewangan berunsur investment rendah/selamat (low risk)

Contoh paling mudah adalah ASB, TH dan Fix Deposit . Elakkan sertai pelaburan skim cepat kaya.

Ia akan bagi kesan untuk buat pembiayaan perumahan nanti.

Pengiraan

Jom belajar kira kelayakan pembiayaan perumahan.

Lima langkah mudah kiraan kasar kelayakan beli rumah.
Contohnya jika gaji kasar: RM2300.

  1. Kira Gaji Bersih

Gaji Bersih = Pendapatan kasar – Potongan Tetap (KWSP, SOSCO, Cukai Pendapatan)

Contoh: RM2300 – RM200 = RM2100

  1. Kira Ansuran Maksimum Bulanan: DSR (%) X Gaji Bersih

DSR MENGIKUT BANK.

Jika anda bergaji bawah RM3000, DSR maksimum yang dibenarkan adalah 60%.
Sebagai contoh, Bank CIMB. Pendapatan bersih RM2100, DSR maksimum yang dibenarkan adalah sehingga 60%.

60% X RM2100 = RM1260

  1. Tolak Komitmen Bulanan Dengan Pihak Bank (CCRIS)
    Katakan ada ansuran bulanan kereta sebanyak RM350.
    Jumlah komitmen dengan pihak bank = RM350
    RM1260 – RM350 = RM910
  2. Tolak NDI (Net Disposable Income)

NDI MENGIKUT BANK.

Untuk kos sara hidup. Ada bank guna. Ada tak.
Sebagai contoh, RM500 untuk kos sara hidup. NDI bergantung pada tempat tinggal, taraf perkahwinan.
Katakan ambil contoh NDI: RM500
RM910 – RM500 = RM410

  1. Guna Rule of 200

Ansuran bulanan X 200 = harga rumah

RM410 X 200 = RM82K
Dengan bayaran ansuran bulanan sebanyak RM410 sebulan, harga rumah maksimum tidak boleh melebihi RM82K.
Jadi, maksimum pembiayaan perumahan yang boleh diluluskan bank adalah sebanyak RM82,000 saja.

Kaveat

Analisa mungkin tidak tepat 100%. Untuk rujukan asas sahaja.
Ini adalah kiraan kasar sahaja. Anda boleh walk-in ke bank berdekatan untuk tahu berapa sebenarnya kelayakan rumah yang boleh dibeli dengan gaji anda. Bawa penyata gaji sekali.
Jika bergaji rendah tetapi mempunyai banyak komitmen, kau perlu ada simpanan. Simpan di TH ataupun ASB yang boleh dijadikan sebagai dokumen pendapatan sokongan.
Kalau malas sangat boleh isi guna ini:  Loanstreet (Search di Google).
Jangan pelik jika kawan kau yang bergaji rendah boleh lulus pembiayaan perumahan. Kau yang RM4000, bank pun tolak permohonan pembiayaan perumahan kau.

PANDUAN BELI RUMAH PERTAMA

Panduan Lengkap Beli Rumah PERTAMA.

Ada orang kata susahnya beli rumah tetapi pelik tak kenapa ada orang boleh beli banyak rumah macam beli karipap sedangkan gaji anda dan gaji mereka sama sahaja? Mudah sahaja. Mereka tahu apa yang bank suka, jenis rumah yang berguna dan strategi yang ada. Mereka ada ilmu.

Photo by Pixabay on Pexels.com


Photo by Pixabay on Pexels.com

Saya bongkarkan kepada anda rahsia ilmu-ilmu mereka. Buat ikut langkah-langkah ini dan elakkan shortcut! Amaran, elakkan shortcut!

Photo by Karolina Grabowska on Pexels.com

■■■■■ PROFIL KEWANGAN

  1. Senaraikan Pendapatan (Income)
    ● Pendapatan tetap
    ● Pendapatan tidak tetap (elaun, komisen, overtime, bonus dan lain-lain)
    ● Pendapatan sampingan
  2. Senaraikan Potongan (Deduction)
    ● Potongan KWSP
    ● Potongan SOCSO / PERKESO
    ● Potongan Cukai Bulanan (PCB)
    ● Potongan Zakat
    ● lain-lain yang berkenaan
  3. Senaraikan Komitmen (Commitment)
    ● Pembiayaan peribadi
    ● Pembiayaan kenderaan
    ● Kad kredit
    ● Pembiayaan ASB
    ● Pinjaman pengajian contohnya PTPTN
    ● lain-lain yang berkenaan
  4. Senaraikan Pelaburan
    ● ASB
    ● Saham
    ● Unit Amanah
    ● lain-lain yang berkenaan
  5. Senaraikan Simpanan
    ● Bank
    ● Tabung Haji
    ● lain-lain yang berkenaan
  6. Senaraikan Cukai
    ● Cukai Pendapatan
    ● Cukai Perniagaan
    ● lain-lain yang berkenaan
  7. Dokumentasi
    Semua senarai di atas perlu mempunyai dokumen sah sebagai bukti contohnya :
    ● Pendapatan : Slip Gaji
    ● Potongan : Slip Gaji
    ● Komitmen (Pembiayaan) : Letter Offer
    ● Pelaburan : Buku ASB / Penyata yang dikemaskini
    ● Simpanan : Buku Simpanan yang dikemaskini
    ● Cukai : Penyata Cukai
Photo by Oleg Magni on Pexels.com

■■■■■ LAPORAN KREDIT

Pihak institusi kewangan lazimnya akan menyemak laporan kredit pemohon sebelum meluluskan pembiayaan. Sekiranya laporan kredit pemohon tidak baik, maka agak sukarlah permohonan mereka diberi kelulusan. Contohnya rekod pembayaran CCRIS yang tidak sempurna atau terdapat tunggakan serta laporan CTOS yang menunjukkan bahawa dia seorang pembayar hutang yang tidak bagus, maka ia akan menutup peluang pemohon untuk membuat permohonan baru sehingga dia memberi komitmen terbaik dalam usaha menyelesaikan masalah pembayaran balik pembiayaan yang terdahulu

•••••••••••••••••••••
A. SEMAK CCRIS
•••••••••••••••••••••

Bank akan merujuk CCRIS untuk melihat “sikap” pemohon dalam membayar ansuran bulanan pembiayaan atau pinjaman berkaitan daripada institusi kewangan termasuklah PTPTN. Sekiranya tiada tunggakan, maka CCRIS akan menunjukkan angka kosong pada setiap bulan yang tertera. Sekiranya ada tunggakan, CCRIS akan menunjukkan angka tertentu contohnya 1 jika 1 bulan tertunggak atau 30 jika 30 bulan tertunggak. Bank tidak suka memberi pembiayaan kepada orang yang culas.Sekiranya ada tunggakan, selesaikan dahulu masalah tunggakan anda dan tunggulah sehingga 12 bulan supaya rekod buruk itu hilang daripada penyata CCRIS,

Bagaimana menyemak CCRIS :

  1. Kiosk Bank Negara Malaysia, Kuala Lumpur atau cawangan BNM (Johor Bharu, Pulau Pinang, Kuala Terengganu, Kuching, Kota Kinabalu) :
    ● bawa kad pengenalan
    ● cap jari
    ● cetak CCRIS
  2. Cawangan AKPK
  3. https://www.creditbureau.com.my/ – RM10
    ● emel
    ● pos
    ● faksimile

Rujuk Link berikut untuk maklumat lanjut :
https://m.facebook.com/story.php…

•••••••••••••••••••••
B. SEMAK CTOS
•••••••••••••••••••••

CTOS adalah sebuah syarikat yang membangunkan satu sistem untuk merekodkan bayaran yang tertunggak oleh peminjam. CTOS menjadi antara sumber rujukan laporan kredit untuk institusi kewangan bagi setiap permohonan pembiayaan daripada individu atau syarikat. CTOS tidak menyenaraihitamkan sesiapa; mereka hanya bertindak sebagai pemberi maklumat kepada bank dan institusi kewangan untuk menilai risiko pemohon pembiayaan. Laporan CTOS memperincikan pengesahan identiti, penglibatan perniagaan, jawatan pengarah dan pemilikan perniagaan. Ia juga mengandungi butir-butir tindakan undang-undang, status kes serta maklumat kebankrapan.

Anda boleh menyemak laporan kredit CTOS anda melalui online di https://ctosid.ctos.com.my/ctosid_new/SimpleRegister.

Rujuk Link berikut untuk maklumat lanjut :
https://m.facebook.com/story.php

Photo by Gustavo Fring on Pexels.com

■■■■■ BERSEMUKA DENGAN BANKER

  1. Bawa semua dokumen :
    ● Profil Kewangan
    ● CCRIS – jika ada
    ● CTOS – jika ada
  2. “Walk-in” ke beberapa buah bank berbeza kerana polisi dan syarat setiap bank adalah tidak sama
  3. Jumpa pegawai bank yang menguruskan pembiayaan perumahan
  4. Beritahu pegawai bank tersebut bahawa anda mahu :
    ● membeli rumah
    ● semak keperluan dokumen untuk mohon pembiayaan
    ● semak kelayakan pembiayaan
  5. Banker akan bantu kira kelayakan pembiayaan anda berdasarkan Debt-Service Ratio dengan merujuk kepada semua dokumen yang anda kemukakan.
  6. Jika jawapannya positif, mulakan pemburuan hartanah berdasarkan kelayakan pembiayaan anda.
  7. Jika jawapannya negatif :
    ● perbaiki profil kewangan
    ● perbaiki CCRIS
    ● hapuskan CTOS
    ● perkasakan dokumentasi kewangan
  8. Jika anda tidak berpuas hati, pergi ke beberapa buah bank berbeza kerana setiap bank polisi dan syarat kelayakannya adalah tidak sama
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

■■■■■ PEMBURUAN HARTANAH

••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
MEMBURU HARTANAH PERTAMA
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

• Pemaju (Underconstruction) : rumah baru, rumah wangi, modal rendah. risiko sederhana. namun biasanya ada tempoh menunggu, harga mahal dan risiko terbengkalai

  1. LOKASI
    • Cari yang dekat supaya boleh duduk sendiri.
    • Jika yang dekat terlalu mahal, carilah yang jauh dan murah mengikut keupayaan pembiayaan anda kemudian sewakan dan anda teruskan menyewa hartanah yang dekat.
  2. JENIS
    • Jika banglo terlalu mahal, pilihlah semi-D.
    • Jika masih mahal, pilihlah teres.
    • Jika masih mahal, pilihlah kondo / apartmen.
    • Jika masih mahal, pilih rumah pangsa / flat.
    • Jika masih mahal, pilih rumah kos rendah mengikut syarat.
    • Jika masih mahal, bergurulah ilmu mencari rumah murah.
    • Jika masih tak jumpa, nafsu anda terlalu besar untuk dapat yang sempurna segalanya
  3. CARA BELI

Pasaran Sekunder (Subsale) – rumah terpakai, modal sederhana, boleh runding harga. harga sederhana, risiko rendah kerana rumah sedia ada, namun tak ramai yang pandang sebab rumah lama dan terpakai.

Lelong – rumah busuk, modal tinggi, risiko tinggi, kebanyakannya sangat murah namun tidak boleh lihat dalaman rumah sebelum membeli dan mungkin banyak tunggakan

  1. BAJET

• Nak percuma? Tunggulah anda dapat harta secara pewarisan. Itu pun kalau dapatlah!

• Tentukan harga rumah yang ingin dimiliki mengikut hasil perjumpaan dengan pegawai bank di awal cerita tadi

• Masih ada rumah murah contohnya 10,000 (bukit beruntung), 60,000 (damansara damai), 70,000 (puchong) dan lain-lain. Usahakan mencari!

• Jika rumah murah itu anda rasakan jijik, beli dan sewakanlah. Sekurang-kurangnya anda dah ada satu rumah. Penyewa bayar unit anda, dan anda bayar unit yang sewa. Tapi anda tetap dah ada satu unit sendiri walaupun masih menyewa rumah orang lain sampai mati!

• Harga rumah biasanya akan terus meningkat. Selepas beberapa tahun, anda boleh buat pembiayaan semula atau jual sahaja dan belilah rumah idaman anda. Mulakan dahulu dengan yang kecil dan sederhana.

  1. LEASEHOLD / FREEHOLD

Leasehold : Pajakan. Harga rendah sedikit berbanding unit Freehold. Bank biasanya akan memberi pembiayaan jika baki tempoh pajakan ialah sekurang-kurangnya 30 tahun selepas tamat tempoh pembiayaan. Proses pembelian dan pindah milik juga sedikit rumit berbanding unit Freehold.

Freehold : Hakmilik Kekal. Harga tinggi sedikit berbanding unit Leasehold. Biasanya permintaan tinggi berbanding unit Leasehold namun tidak semestinya juga.

• Mana-mana pun boleh sahaja sebenarnya, untuk rumah pertama jangan terlalu memilih sahaja.

  1. BUMI LOT / NON-BUMI LOT

• Bumi Lot : Untuk Bumiputra sahaja. Harga murah sedikit berbanding Non-Bumi Lot.

• Non-Bumi Lot : Terbuka kepada semua bangsa. Harga tinggi sedikit berbanding Bumi Lot.

• Jika anda bumiputra, beli mana-mana pun boleh. Jangan terlalu memilih.

••••••••••••••••••••••••••••••••
B. BELI SENDIRI @ AGEN
••••••••••••••••••••••••••••••••

  1. Kalau anda yakin anda mahir, silakan beli sendiri. Booking, Deposit, S&P, guaman, pembiayaan dan sebagainya. Jika mahirlah ya.
  2. Jika anda tak mahir, guna khidmat Agen Hartanah Berdaftar. Buru hartanah pertama melalui agen. Agen sedia membantu untuk “mix and match” dan beri nasihat kewangan. Namun pastikan agen yang anda cari itu berkaliber, boleh dipercayai dan berdaftar.
  3. Cara paling selamat? Dua-dua cara pun selamat. Namun jika tiada ilmu, dua-dua cara pun bahaya tau!

••••••••••••••••••••••••••••••••••••
C. SENARAI HARTANAH DIJUAL / DIBIDA
••••••••••••••••••••••••••••••••••••

  1. SUBSALE ✔

• Agen Hartanah Berdaftar
• Facebook Group
• Laman Sesawang : mudah.my, iproperty dan lain-lain
• Rondaan ke lokasi yang diingini dan lihat iklan di pagar rumah yang ingin dijual jika ada
• Mulut-ke-mulut (pentingnya networking dan ringan mulut untuk bertanya kejiranan)

  1. LELONG ✔

• Agen Lelong
• Facebook Group
• Laman Sesawang Pelelong : Ng Chan Mau, Property Auction House, Ehsan Auctioneer, Eszam Auctioneer dan lain-lain
• Laman Sesawang Berbayar : lelongtips, auctiondata, auctionlist dan lain-lain
• Laman Sesawang Bank : CIMB, RHB dan lain-lain

3 UNIT DALAM PEMBINAAN ✔

• Agen Hartanah Berdaftar
• Facebook Group
• Laman Sesawang : mudah.my dan lain-lain
• Pusat Beli Belah

••••••••••••••••••••••••
D. NILAI PASARAN
••••••••••••••••••••••••

  1. Semak Nilai Pasaran

• Jurunilai Hartanah
• Walk-in jumpa pegawai bank bahagian pembiayaan perumahan dan minta mereka tanya panel Jurunilai Hartanah nilai pasaran unit yang anda minati
• Lihat harga transaksi jualbeli contohnya di Brickz.my (laman sesawang berbayar)
• Anggar melalui perbandingan dengan iklan unit yang lebih kurang sama di lokasi serupa dalam internet

  1. Harga Jual vs Nilai Pasaran

• Harga Jual = Nilai Pasaran : OK
• Harga Jual < Nilai Pasaran : Sangat OK • Harga Jual > Nilai Pasaran : KO kecuali aliran tunai sangat bagus

  1. Pembiayaan vs Nilai Pasaran / Harga Jual

• Bank hanya memberikan pembiayaan sehingga 90% (atau 70% untuk rumah ketiga ke atas) daripada Harga Jual atau Nilai Pasaran, mana-mana yang lebih rendah.

Photo by bongkarn thanyakij on Pexels.com

■■■■■ BELI HARTANAH PERTAMA

•••••••••••••••••••••••••••••••••••
BELI UNIT PERTAMA ANDA
•••••••••••••••••••••••••••••••••••

  1. Pilih unit yang telah anda senaraipendek samada unit dalam pembinaan (underconstruction), pasaran sekunder (subsale) atau lelong (auction).
  2. Solat istikharah supaya anda memilih sesuatu yang betul
  3. Jika subsale :
    • semak geran – nama pemilik, status, tempoh pajakan (jika leasehold), kaveat dan lain-lain
    • pastikan ia bukan dalam senarai rumah untuk dilelong
    • bayar booking (di pejabat peguam atau agensi sahaja!)
    • dalam klausa booking, pastikan anda letak terma deposit dikembalikan sepenuhnya jika pembiayaan tidak diluluskan pada margin 90% (atau apa-apa margin yang anda mahu)
    • dapatkan resit booking
    • bayar baki deposit 10%
  4. Jika lelong :
    • semak geran – nama pemilik, status, tempoh pajakan (jika leasehold), kaveat dan lain-lain
    • semak tunggakan
    • lawatan tapak (site visit)
    • pastikan pembiayaan anda boleh lepas! … atau anda bakal berhadapan risiko deposit hangus
    • masuk bida dan bida pada had yang anda tentukan sahaja
    • jika kalah, cuba lagi
    • jika menang, teruskan langkah berikutnya
  5. Jika dalam pembinaan daripada pemaju
    • semak iklan – pastikan iklan memenuhi syarat KPKT
    • semak projek – pastikan dibina oleh pemaju yang sah
    • semak tapak pembinaan – pastikan ia tapak yang betul
    • semak pemaju – lihat track record
    • HATI-HATI DENGAN SCAM!
    • bayar booking
    • bayar baki 10% (jika perlu)

••••••••••••••••••••••
LANTIK PEGUAM
••••••••••••••••••••••

  1. Untuk subsale dan lelong, anda berhak lantik peguam sendiri. Sekali lagi, lantik peguam berkaliber dan boleh dipercayai. Untuk underconstruction, biasanya anda perlu guna peguam panel pemaju, namun anda tetap boleh lantik peguam yang lain untuk jaga kepentingan anda (namun perlu fikirkan tambahan kos).
  2. Lakukan tindaksusul dan tanya “progress” sekurang-kurangnya sekali setiap 2 minggu.
  3. Peguam akan lakukan tindakan seterusnya yang diperlukan.
  4. Jika ada kekeliruan, hubungi peguam anda untuk dapatkan maklumat terperinci.
  5. Kos guaman biasanya dalam julat 3% – 8% daripada harga rumah.

••••••••••••••••••••••••••••
BAYARAN – SUBSALE
••••••••••••••••••••••••••••

  1. Deposit 10% daripada harga rumah (kalau dapat unit bawah nilai pasaran yang boleh markup harga S&P, maka deposit dapat dikurangkan)
  2. Kos dokumentasi guaman 3% – 8% daripada harga rumah
  3. Renovasi? Ala kadar sahaja sudahlah. Kos adalah bergantung kepada nafsu anda.
  4. Tempoh serah kunci biasanya 3-6 bulan.

••••••••••••••••••••••••••
BAYARAN – LELONG
••••••••••••••••••••••••••

  1. Deposit 5% atau 10% daripada harga rizab rumah
  2. Jika guna agen, bayaran agen dalam 1.5% – 3.0% daripada harga menang bidaan jika menang. Jika kalah bidaan, tanya awal-awal daripada agen berapa bayaran jika kalah.
  3. Jika menang, anda perlu tahu berapa kos yang perlu anda keluarkan untuk tunggakan, kos guaman (3%-8%), kos pembaikian dan lain-lain.

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••
BAYARAN – UNDERCONSTRUCTION
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••

  1. Bayar booking
  2. Bayar baki 10% (jika perlu)
  3. Bayar “progressive payment” mengikut syarat antara bank dan pemaju
  4. Sentiasa follow up supaya tiada kelewatan pembayaran yang boleh menyebabkan anda terpaksa membayar penalti kelewatan sewaktu proses serah kunci kelak
Photo by Magda Ehlers on Pexels.com

■■■■■ 10 TIPS BELI RUMAH PERTAMA

  1. Beli unit bawah nilai pasaran :
  • unit lelong
  • unit pasaran sekunder (subsale)
  1. Beli unit kos masuk (entry cost) minima :
  • unit dalam pembinaan berdiskaun >10%
  • unit pasaran sekunder (subsale) boleh runding
  • pembiayaan bank / kerajaan 100%
  1. Beli unit yang harganya lebih rendah daripada kemampuan sebenar (sebagai buffer)
  • kemampuan 300K, belilah 200K-250K
  • kemampuan 150K, belilah 80K-120K
  1. Beli dua unit terus untuk maksimakan kedua-dua kuota 90% pembiayaan anda untuk dua rumah pertama.
  • mampu beli 300K, beli 2 unit 100K-150K
  • mampu beli 200K, beli 2 unit 60K-100K
  1. Beli sahaja di mana-mana.
  • rumah murah jauh, beli dan sewa
  • rumah murah dekat, beli dan duduk
  1. Rajin mencari setiap hari kerana unit menarik banyak mata memerhati.
  • media sosial
  • mudah.my
  • ronda kawasan
  1. Guna Agen Hartanah.
  • padan permintaan (demand) & pembekalan (supply)
  • kadang-kadang dapat nasihat kewangan
  1. Lawat Kawasan (Site Visit).
  • tengok lokasi
  • tengok kejiranan
  • tengok kerosakan
  • tengok potensi
  • runding berdepan
  1. Semak Profil Kewangan.
  • Pendapatan (Income)
  • Penolakan (Deduction)
  • Komitmen
  • Simpanan
  • Pelaburan
  • Debt-Service Ratio (DSR)
  • Kelayakan Pembiayaan
  1. Cari ilmu – mentor, buku, seminar
  • Belajar cara dapatkan rumah murah
  • Dapatkan ilmu dan praktikkan
  • Ilmu tanpa usaha ibarat pohon tidak berbuah

“Saya tidak beri ikan. Saya hanya bagi joran; pilihlah umpan apa anda nak guna, lubuk mana anda nak pergi dan ikan apa anda nak kail.”

Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

*Artikel asal oleh Mohd_Fadhli_Mohd_Fauzi.

SHARE & FOLLOW

RahimHelmee Properties

Facebook Page