BAJET 2021

Program i-Sinar KWSP akaun 1 dibuka kepada semua yang terjejas. Dari 2 juta yang dibenarkan dinaik kepada lebih 8 juta pencarum yang terjejas.

Tidak kira yang hilang pekerjaan mahupun hilang pendapatan. Syarat sangat minima.

Terima kasih kerajaan !

Tengku Zafrul ;

Setelah saya berbincang lanjut dengan pengurusan KWSP pagi tadi, sukacita diumumkan bahawa program i-Sinar kini dibuka dan diperluaskan kepada SEMUA ahli yang terjejas pendapatan mereka. Tidak kira samada disebabkan hilang pekerjaan, ataupun telah terkurang pendapatan mereka tahun ini — ahli tersebut layak memohon untuk membuat pengeluaran dari Akaun 1.

Tanpa mengira ahli tersebut pekerja sektor formal atau bekerja sendiri, tanpa mengira ahli aktif mencarum atau tidak,— selagi terjejas pendapatan dengan ketara bolehlah mengeluarkan simpanan dari Akaun 1 sehingga maksimum 10 ribu atau 60 ribu mengikut jadual pembayaran i-Sinar yang ditetapkan KWSP.

Dari 2 juta ahli yang layak sebelum ini, i-Sinar kini kita buka kepada lebih 8 juta ahli. Mereka cuma perlu memohon di dalam talian atau hadir di mana-mana pejabat KWSP. Tunjukkan sahaja bukti mengenai kehilangan pekerjaan, notis cuti tanpa gaji, potongan gaji, elaun atau OT mahupun pengurangan pendapatan jika bekerja sendiri.

  • RahimHartanah•Net

BUAT BELANJAWAN SENDIRI

DEMI ANAK, SAYA SANGGUP KETEPIKAN KEHENDAK SAYA

Assalamualaikum Tuan. Saya tergerak nak share belanjawan keluarga saya bulan ni. Sekadar nak berkongsi ekonomi keluarga saya dan betapa strugglenya kehidupan sekarang.
.
Itu DM Puan R kepada saya. Saya go through belanjawan keluarga Puan R.
.
YA! Memang struggle! Kenapa saya katakan begitu?
.
Ini latar belakang keluarga Puan R:

Punca pendapatan: Suami sahaja bekerja. Puan R suri rumah sepenuh masa.
.
Gaji Suami: RM 8,000
Gaji Bersih Suami: RM 6,000 (approx. sahaja. Jumlah tak tentu, bergantung kepada OT untuk pendapatan tambahan)
.
Jumlah Anggota Keluarga: 6 orang
Jumlah Anak: 4 orang (3 bersekolah, 1 anak masih berumur 4 tahun)
.
Lokasi tempat tinggal: Lembah Klang
Jenis Rumah: Apartment (Dibeli 18 tahun yang lalu)
.
Kereta: Proton Exora (Disebabkan keluarga ramai)
.
Ini Pecahan Belanjawan Bulanan Puan R sekeluarga:
.
UNTUK ANAK & BELANJA ASAS KELUARGA
.
Kereta: RM850
Rumah: RM600
Barang Dapur Kering: RM450
Barang Dapur Basah (termasuk pampers anak dan susu): RM900
SSPN ANAK: RM200
Van Sekolah ANAK: RM100
Yuran Ngaji ANAK: RM60
Yuran Tusyen ANAK: RM200
Belanja sekolah ANAK: RM624

Total: RM3,984
.
UTILITI
.
Coway: RM130
Elektrik: RM80
Air (bayar untuk meter pukal): RM40
Astro: RM90
Petrol: RM200
Unifi: RM150

Total: RM690
.
BELANJA UNTUK MASA HADAPAN
.
Duit kutu (simpanan paksa untuk bayar road tax and insuran Exora): RM200
Hibah: RM200

Total: RM400
.
BAKTI PADA IBU BAPA
.
Ibu Bapa (Both keluarga sendiri dan mertua): RM400
.
HUTANG LUAR JANGKA
.
Pinjam sebab bulan lepas defisit: RM300
.
LEBIHAN: RM226
.
Kesimpulannya, dari pendapatan bersih RM6,000 keluarga Puan R:

66.4% digunakan untuk Anak dan Keluarga
11.5% digunakan untuk Utiliti
6.7% digunakan untuk Masa Hadapan
6.7% digunakan untuk Ibu Bapa
5% digunakan untuk Hutang Luar Jangka
Lebihan??? Hanya 3.7%.
Total: 100%
.
Maka saya bertanya kepada Puan R.
.
Saya: Herm. Nampak nya belanjawan Puan lebih kepada ANAK dan BARANG ASAS keluarga ni Puan. Memang struggle. Lebihan pun tak nampak macam lebihan. Macam mana dengan Tol, Parking, Bill Handphone?
.
Puan R: Tu lah Tuan..Nak tak nak. Suami kena buat OT. Kalau ada OT ada lah lebihan sedikit. Kalau tak ada? Jawabnya kena meminjam lah macam bulan lepas😢
.
Sambung Puan R lagi..

Ni cerita nak survive je Tuan. Macam mana dengan kehendak saya dan suami? Memang kami kena lupakan… DEMI ANAK, SAYA SANGGUP KETEPIKAN KEHENDAK SAYA

MasyaAllah..Begitulah hakikat kehidupan sekarang..Zaman kita Zaman Struggle..

Fikir2kanlah…
Assalam
Ir. Abdul Rahman Bahasa
27 February 2020

Demi Anak

#Zaman Kita Zaman Struggle #Lupakan Kehendak Demi Anak #The Struggle Is Real