Selamat petang!

Esok dah masuk bulan 9/2020
Bulan 10 ni ada yang dah tamat moratorium korang.

meh lah baca. Mungkin berguna untuk kawan – kawan fb Asma yang masih tercari-cari, macam mana nak uruskan duit Moratarium tu. Ada banyak cara sebenarnya, tapi Asma cerita 5 dulu.

Ini antara cadangan yang Asma sangat galakkan:

1.๐˜ฝ๐™–๐™ฎ๐™–๐™ง ๐™†๐™–๐™™ ๐™†๐™ง๐™š๐™™๐™ž๐™ฉ

Biasa waktu sebelum ada moratorium bayar paling minimum kan. Apa kata, tinggal 1 bulan je nie lagi, masih belum terlambat bayar hutang paling jahat i.e. Kad Kredit. Lega dah bila hutang dah jelas.

  1. ๐˜ฝ๐™–๐™ฎ๐™–๐™ง ๐™ƒ๐™ช๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™œ ๐™†๐™–๐™ฌ๐™–๐™ฃ

Biasa kalau nak cepat cash, paling senang pinjam dengan kawan, saudara mara atau ahli keluarga sebab 0 interest. Tapi hutang tetap hutang. Apa kata duit moratorium ini clearkan hutang dengan mereka. Hidup lebih tenang.

Yang penting bayar dan jaga silaturrahim. Jangan sebab duit, boleh berbalah antara sesama kita.

3.๐™๐™–๐™—๐™ช๐™ฃ๐™œ ๐™†๐™š๐™˜๐™š๐™ข๐™–๐™จ๐™–๐™ฃ

Yang mana masih belum ada tabung kecemasan, ini masa simpan duit. Duit Moratorium di simpan untuk waktu-waktu tak terduga. Cadangan amaun tabung kecemasan ini sekurang-kurangnya bersamaan 6 bulan gaji anda.

  1. ๐™‹๐™š๐™ก๐™–๐™—๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ

Duit Moratorium juga boleh dilaburkan dalam instrumen yang mudah dicairkan dan rendah risiko. Sebagai contoh dalam Unit Amanah ada banyak dana yang berisiko rendah/sederhana dan bagi pulangan yang baik. Paling syok ada dana local dana regional/overseas. Tapi kena pastikan ianya Patuh Syariah. Barulah berkat.

  1. ๐™‹๐™š๐™ก๐™š๐™ฅ๐™–๐™จ๐™–๐™ฃ ๐™˜๐™ช๐™ ๐™–๐™ž

Masa sekarang masa terbaik anda gunakan duit Moratorium anda untuk pelepasan cukai

โœ…Life takaful sehingga RM3,000.00
โœ…Kad perubatan & Pendidikan Takaful anak sehingga RM3,000.00
โœ…skim persaraan swasta (PRS) sebagai tambahan tabung persaraan.

Yang mana anda simpan tapi anda boleh dapat pelepasan cukai untuk tahun akan datang. Bayangkan kalau kadar cukai individu kita 24%, dengan simpanan RM 3,000 setahun kita dah boleh dapat pelepasan cukai RM720. Syok dapat refund banyak.

Apa apa pun pilihan anda, gunakan lebihan tunai yang ada sekarang dengan baik untuk masa sekarang dan akan datang. Jangan pula anda buat joli.

Kalau nak tahun berkenaan 2 pilihan terakhir i.e. Perlindungan takaful, Pelaburan Unit Amanah, dan PRS . Kita santai santai coaching

Sekian, perkongsian Asma share kan moga ianya lebih bermanfaat untuk kawan-kawan.


www.wasap.my/60179062769/naktakaful

Fast. Easy. Best Advice


๐Ÿง•๐ŸปFull Time wakil Etiqa Takaful
Asma Dani

Follow her Facebook:

https://www.facebook.com/asma.dani.315080