MORA TORIUM PLAN by Cik Asma Dani

Selamat petang!

Esok dah masuk bulan 9/2020
Bulan 10 ni ada yang dah tamat moratorium korang.

meh lah baca. Mungkin berguna untuk kawan – kawan fb Asma yang masih tercari-cari, macam mana nak uruskan duit Moratarium tu. Ada banyak cara sebenarnya, tapi Asma cerita 5 dulu.

Ini antara cadangan yang Asma sangat galakkan:

1.𝘽𝙖𝙮𝙖𝙧 𝙆𝙖𝙙 𝙆𝙧𝙚𝙙𝙞𝙩

Biasa waktu sebelum ada moratorium bayar paling minimum kan. Apa kata, tinggal 1 bulan je nie lagi, masih belum terlambat bayar hutang paling jahat i.e. Kad Kredit. Lega dah bila hutang dah jelas.

  1. 𝘽𝙖𝙮𝙖𝙧 𝙃𝙪𝙩𝙖𝙣𝙜 𝙆𝙖𝙬𝙖𝙣

Biasa kalau nak cepat cash, paling senang pinjam dengan kawan, saudara mara atau ahli keluarga sebab 0 interest. Tapi hutang tetap hutang. Apa kata duit moratorium ini clearkan hutang dengan mereka. Hidup lebih tenang.

Yang penting bayar dan jaga silaturrahim. Jangan sebab duit, boleh berbalah antara sesama kita.

3.𝙏𝙖𝙗𝙪𝙣𝙜 𝙆𝙚𝙘𝙚𝙢𝙖𝙨𝙖𝙣

Yang mana masih belum ada tabung kecemasan, ini masa simpan duit. Duit Moratorium di simpan untuk waktu-waktu tak terduga. Cadangan amaun tabung kecemasan ini sekurang-kurangnya bersamaan 6 bulan gaji anda.

  1. 𝙋𝙚𝙡𝙖𝙗𝙪𝙧𝙖𝙣

Duit Moratorium juga boleh dilaburkan dalam instrumen yang mudah dicairkan dan rendah risiko. Sebagai contoh dalam Unit Amanah ada banyak dana yang berisiko rendah/sederhana dan bagi pulangan yang baik. Paling syok ada dana local dana regional/overseas. Tapi kena pastikan ianya Patuh Syariah. Barulah berkat.

  1. 𝙋𝙚𝙡𝙚𝙥𝙖𝙨𝙖𝙣 𝙘𝙪𝙠𝙖𝙞

Masa sekarang masa terbaik anda gunakan duit Moratorium anda untuk pelepasan cukai

✅Life takaful sehingga RM3,000.00
✅Kad perubatan & Pendidikan Takaful anak sehingga RM3,000.00
✅skim persaraan swasta (PRS) sebagai tambahan tabung persaraan.

Yang mana anda simpan tapi anda boleh dapat pelepasan cukai untuk tahun akan datang. Bayangkan kalau kadar cukai individu kita 24%, dengan simpanan RM 3,000 setahun kita dah boleh dapat pelepasan cukai RM720. Syok dapat refund banyak.

Apa apa pun pilihan anda, gunakan lebihan tunai yang ada sekarang dengan baik untuk masa sekarang dan akan datang. Jangan pula anda buat joli.

Kalau nak tahun berkenaan 2 pilihan terakhir i.e. Perlindungan takaful, Pelaburan Unit Amanah, dan PRS . Kita santai santai coaching

Sekian, perkongsian Asma share kan moga ianya lebih bermanfaat untuk kawan-kawan.


www.wasap.my/60179062769/naktakaful

Fast. Easy. Best Advice


🧕🏻Full Time wakil Etiqa Takaful
Asma Dani

Follow her Facebook:

https://www.facebook.com/asma.dani.315080

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s